Handgrip strength and ideal cardiovascular health among children and adolescents: The FUPRECOL Study. Academic Article

• Journal of Pediatrics

• Objective: To evaluate the association between handgrip strength and ideal cardiovascular health (CVH) in Colombian children and adolescents.Study designDuring the 2014-2015 school years, we examined a cross-sectional component of the FUPRECOL (Association for Muscular Strength with Early Manifestation of Cardiovascular Disease Risk Factors among Colombian Children and Adolescents) study. Participants included 1199 (n = 627 boys) youths from Bogota (Colombia). Handgrip strength was measured with a standard adjustable hand held dynamometer and expressed relative to body mass (handgrip/body mass) and as absolute values in kilograms. Ideal CVH, as defined by the American Heart Association, was determined as meeting ideal levels of the following components: 4 behaviors (smoking status, body mass index, cardiorespiratory fitness, and diet) and 3 factors (total cholesterol, blood pressure, and glucose).ResultsHigher levels of handgrip strength (both absolute and relative values) were associated with a higher frequency of ideal CVH metrics in both sexes (P for trend ≤ .001). Also, higher levels of handgrip strength were associated with a greater number of ideal health behaviors (P for trend < .001 in both boys and girls), and with a higher number of ideal health factors in boys (P for trend < .001). Finally, levels of handgrip strength were similar between ideal versus nonideal glucose or total cholesterol groups in girls.ConclusionsHandgrip strength was strongly associated with ideal CVH in Colombian children and adolescents, and thus supports the relevance of early targeted interventions to promote strength adaptation and preservation as part of primordial prevention.
  • Objetivo: Evaluar la asociación entre la fuerza de la empuñadura y la salud cardiovascular ideal (CVH) en niños y adolescentes colombianos El diseño del estudio durante los años escolares 2014-2015 examinó un componente transversal del estudio FUPRECOL (Asociación para la Fuerza Muscular con Manifestación Temprana de Factores de Riesgo de Enfermedades Cardiovasculares en Niños y Adolescentes Colombianos). Participaron 1199 (n = 627 niños) jóvenes de Bogotá (Colombia). La fuerza de la empuñadura se midió con un dinamómetro manual ajustable estándar y se expresó en relación con la masa corporal (empuñadura/masa corporal) y como valores absolutos en kilogramos. Ideal CVH, según la definición de la American Heart Association, se determinó que cumplía con los niveles ideales de los siguientes componentes: 4 comportamientos (estado de tabaquismo, índice de masa corporal, estado físico cardiorrespiratorio y dieta) y 3 factores (colesterol total, presión arterial y glucosa) ResultadosLos niveles más altos de fuerza de agarre (tanto valores absolutos como relativos) se asociaron con una mayor frecuencia de métricas ideales de CVH en ambos sexos (P para la tendencia ≤ .001). Además, los niveles más altos de fuerza de la empuñadura se asociaron con un mayor número de conductas de salud ideales (P para la tendencia < 0,001 tanto en niños como en niñas), y con un mayor número de factores de salud ideales en niños (P para la tendencia < 0,001). Finalmente, los niveles de fuerza de la empuñadura fueron similares entre los grupos de glucosa ideal versus no ideal o colesterol total en las niñas, y la fuerza de la empuñadura se asoció fuertemente con la CVH ideal en niños y adolescentes colombianos, por lo que apoya la relevancia de las intervenciones tempranas dirigidas a promover la adaptación y preservación de la fuerza como parte de la prevención primordial.

• 2016-12-1

• Adolescent Health