Public sphere and citizen participation: an approach to the construction of interaction in the main Colombian cyber media view Grant

abstract

  • La profundización del concepto de esfera pública, a partir de la generalización de las TICs, favorece una paulatina activación de los usuarios en el entorno informativo. En ese sentido, esta propuesta se ha fijado analizar cómo se da la participación en los cibermedios colombianos y qué demandas participativas existen entre las ciudadanías de ese país. La respuesta a estas cuestiones ayudará, por un lado, a entender mejor las demandas de los usuarios de información colombianos, sus necesidades y sus percepciones sobre el grado de adaptación de las cabeceras más importantes del país con respecto de los niveles de interacción ofrecidos. Pero, asimismo, se realizará un aporte al ámbito periodístico, al entregar a la empresa y a los profesionales herramientas digitales para implementar dentro de sus plataformas informativas, ya que algunos trabajos previos han alertado de la baja interactividad de los cibermedios colombianos. En tercer lugar, la idoneidad de este trabajo se sustenta en la entrega de un aporte académico a un ámbito en el que algunos autores señalan la existencia de una escasez de datos empíricos. Y, en cuarto lugar, se propone diseñar un prototipo de comunicación automatizada que aplique empíricamente el conocimiento obtenido en las fases previas. Para cumplir con estas orientaciones tan ambiciosas, se empleará una metodología polietápica a partir de la triangulación de enfoques cuantitativos y cualitativos, así como el desarrollo de software. La correlación de los resultados obtenidos en las diferentes fases permitirá entregar como productos resultantes una solicitud de patente y nueve artículos de investigación. Como beneficios adicionales, se favorecerá la formación de los profesionales y de los responsables estratégicos de los medios. Finalmente, se estimulará una activa entrega de los resultados a través de los medios de comunicación social, a la búsqueda de un periodismo más consciente de las necesidades de participación de sus audiencias.
  • The deepening of the concept of public sphere, from the generalization of ICTs, favors a gradual activation of users in the information environment. In this sense, this proposal has set out to analyze how participation takes place in Colombian cybermedia and what participatory demands exist among Colombian citizens. The answer to these questions will help, on the one hand, to better understand the demands of Colombian information users, their needs and their perceptions of the degree of adaptation of the country's most important headers with respect to the levels of interaction offered. But it will also make a contribution to the journalistic field, by providing the company and professionals with digital tools to implement within their information platforms, since some previous works have warned of the low interactivity of Colombian cybermedia. Thirdly, the suitability of this work is based on the delivery of an academic contribution to an area in which some authors point out the existence of a scarcity of empirical data. And, fourthly, it is proposed to design an automated communication prototype that empirically applies the knowledge obtained in the previous phases. To meet these ambitious orientations, a multistage methodology will be employed based on the triangulation of quantitative and qualitative approaches, as well as software development. The correlation of the results obtained in the different phases will make it possible to deliver a patent application and nine research articles as the resulting products. As additional benefits, the training of professionals and strategic media managers will be favored. Finally, it will stimulate an active delivery of the results through the social media, in the search for a journalism more aware of the participation needs of its audiences.

date/time interval

  • 2017-03-01 - 2020-02-01

keywords

  • American Democracy
  • Archetypes
  • Causes
  • Chile
  • Colombia
  • Colonization
  • Confidence
  • Congregations
  • Constitution
  • Credibility
  • Deliberation
  • Democracy
  • Detriment
  • Earthquake
  • Ecuador
  • Eighteenth-century
  • Elections
  • Emotion
  • Ephemeral
  • Exercise
  • General Terms
  • Government
  • Group
  • History
  • Inclination
  • Income
  • Interactivity
  • Jesuit
  • Jesuits
  • Latin America
  • Legitimacy
  • Mediation
  • Mexico
  • Monarch
  • Monarchy
  • New Granada
  • Ownership
  • Participation
  • Peru
  • Political Ideology
  • Political Parties
  • Primary Source
  • Public Opinion
  • Questioning
  • Rationalization
  • Referential
  • Reinforcement
  • Religious Commitment
  • Religious Experience
  • Republican
  • Scenarios
  • Social Context
  • Social Networks
  • Spain
  • Stereotypes
  • Traditional Media
  • Transparency
  • Vitality
  • Warning
  • Web Sites
  • Witness
  • World Wide Web
  • activation
  • communication
  • corporation
  • deliberation
  • digital divide
  • economics
  • eighteenth century
  • innovation
  • interaction
  • interactive media
  • journalism
  • journalist
  • management
  • media journalism
  • media system
  • methodology
  • monarchy
  • natural disaster
  • newspaper
  • participation
  • popularity
  • public opinion
  • rationalization
  • recipient
  • television
  • transparency