Fatiga Laríngea : efectos del uso prolongado de la voz Thesis

short description

  • Master's thesis

Thesis author

  • Roberto González, Edwin
  • Roberto González, Edwin

external tutor

  • Hernandez Jaramillo, Janneth

abstract

  • The voice as a working tool for teachers, may be affected by prolonged use, abuse or misuse behaviors that trigger work-related functional limitations. One of the most common symptoms of those who use their voice massively occupational purposes is laryngeal fatigue (FL), or vocal fatigue from muscular weakness. This longitudinal quasi-experimental pre-posttest study evaluated the effect that the use of the voice, analyzing sociodemographic, health and work, lifestyle and occupational risk factors, but mainly the effect produced by the prolonged use of the voice on noise after a day of work, 99 teachers of an institution of higher education in Colombia, compared to workers with less vocal use physical variables. Vocal symptoms questionnaire was applied to control the bias is taken pre and post conference recordings per worker Speech Analizer® software and subjective changes were reported after a day of work each worker. They were found changes in physical variables - acoustic effect of prolonged use of the voice after a day of work in the two groups of participants, in which case the effect was more significant in teachers in administrative - not teachers. The risk of voice disorders was directly associated with exposure to occupational risk factors and those associated with health conditions and lifestyle of individuals, the consequences were greater for the group of teachers; as being the voice its main tool, the use was higher and also likely to trigger symptoms vowel derived from laryngeal fatigue. The average fo variable for sustained phonation of the vowel / a /, which represents a neutral tone or sound in the usual tone, showed significant differences between groups (p = 0.048). In this case, the group of teachers reported an increase in the post-fo compared with no significant change to the administrative group after prolonged use of voice. Consequently, there were differences in the recorded value for the maximum fo (p = 0.025), low fo (p = 0.011) and the range of FO (p = 0.012) in the sustained emission of the vowel / a /. In the case of group administration, significant differences were communicated by decreasing the Buddhas, range and maximum and minimum frequency in the three vowels (/ a /, / i /, / o /) in contrast to what happened to the group of teachers. In the voice intensity they were also found significant differences between groups (p = 0.001) with a decrease of volume in the post, both average and minimum, maximum and range of intensity, in sustained phonation vowel / a / for the group of teachers; No statistical significance was found in the administrative group for these variables. It was demonstrated by objective measurements and verifiable results, the phenomenon of laryngeal fatigue, associated with the effects that occur after continuous voice demand, the impact discriminate between debit and gender variables.
  • La voz como herramienta de trabajo de los docentes, puede afectarse por su uso prolongado, abuso o conductas de mal uso, que desencadenan limitaciones funcionales de origen laboral. Uno de los síntomas más frecuentes de quienes usan masivamente su voz con fines ocupacionales es la fatiga laríngea (FL), o cansancio vocal por debilitamiento muscular. El presente estudio quasiexperimental longitudinal pre- postest evaluó el efecto que el uso de la voz, analizando variables sociodemográficas, de salud y trabajo, los estilos de vida y los factores de riesgo ocupacionales, pero principalmente el efecto que produce el uso prolongado de la voz sobre las variables físico acústicas después de un día de trabajo, en 99 docentes de una institución de educación superior en Colombia, en comparación con trabajadores con menor uso vocal. Se aplicó un cuestionario de sintomatología vocal para controlar los sesgos, se le tomaron grabaciones pre y post jornada a cada trabajador con el software Speech Analizer® y se reportaron los cambios subjetivos tras un día de trabajo a cada trabajador. Fueron hallados cambios en las variables físico – acústicas como efecto del uso prolongado de la voz después de un día de trabajo en los dos grupos de participantes, en cuyo caso el efecto fue más significativo en los docentes que en los administrativos – no docentes. El riesgo de presentar trastornos de la voz se asoció directamente con la exposición a factores de riesgo ocupacionales y aquellos asociados a condiciones de salud y al estilo de vida de los individuos, cuyas consecuencias fueron mayores para el grupo de docentes; dado que al ser la voz su principal herramienta de trabajo, el uso fue mayor y asimismo la probabilidad de desencadenar sintomatología vocal, derivada de la fatiga laríngea. La variable de fo promedio para la fonación sostenida de la vocal /a/, que representa una sonido neutro en tonalidad o el tono habitual, mostró diferencias significativas entre grupos (p=0,048). Para este caso, el grupo de docentes registró un aumento de la fo en el postest en comparación con un cambio no significativo para el grupo de administrativos luego del uso prolongado de la voz. En consecuencia, hubo diferencias en el valor registrado para la máxima fo (p =0,025), mínima fo (p=0,011) y el rango de fo (p=0,012) en la emisión sostenida de la vocal /a/. Para el caso del grupo de administrativos, las diferencias significativas estuvieron dadas por la disminución de la fo, rango y máxima y mínima frecuencia en las tres vocales (/a/, /i/, /o/) en contraste con lo ocurrido para el grupo de docentes. En la intensidad de la voz fueron encontradas también diferencias significativas entre grupos (p=0,001) con un decrecimiento del volumen en el postest, tanto promedio como mínimo, máximo y rango de la intensidad, en la fonación sostenida de la vocal /a/ para el grupo de docentes; ninguna significancia estadística fue hallada en el grupo de administrativos para estas variables. Se demostró a través de mediciones objetivas y resultados verificables, el fenómeno de la fatiga laríngea, asociados a los efectos que se presentan tras la demanda vocal continua, discriminando el impacto, entre las variables de cargo y género.
  • La voz como herramienta de trabajo de los docentes, puede afectarse por su uso prolongado, abuso o conductas de mal uso, que desencadenan limitaciones funcionales de origen laboral. Uno de los síntomas más frecuentes de quienes usan masivamente su voz con fines ocupacionales es la fatiga laríngea (FL), o cansancio vocal por debilitamiento muscular. El presente estudio quasiexperimental longitudinal pre- postest evaluó el efecto que el uso de la voz, analizando variables sociodemográficas, de salud y trabajo, los estilos de vida y los factores de riesgo ocupacionales, pero principalmente el efecto que produce el uso prolongado de la voz sobre las variables físico acústicas después de un día de trabajo, en 99 docentes de una institución de educación superior en Colombia, en comparación con trabajadores con menor uso vocal. Se aplicó un cuestionario de sintomatología vocal para controlar los sesgos, se le tomaron grabaciones pre y post jornada a cada trabajador con el software Speech Analizer® y se reportaron los cambios subjetivos tras un día de trabajo a cada trabajador. Fueron hallados cambios en las variables físico – acústicas como efecto del uso prolongado de la voz después de un día de trabajo en los dos grupos de participantes, en cuyo caso el efecto fue más significativo en los docentes que en los administrativos – no docentes. El riesgo de presentar trastornos de la voz se asoció directamente con la exposición a factores de riesgo ocupacionales y aquellos asociados a condiciones de salud y al estilo de vida de los individuos, cuyas consecuencias fueron mayores para el grupo de docentes; dado que al ser la voz su principal herramienta de trabajo, el uso fue mayor y asimismo la probabilidad de desencadenar sintomatología vocal, derivada de la fatiga laríngea. La variable de fo promedio para la fonación sostenida de la vocal /a/, que representa una sonido neutro en tonalidad o el tono habitual, mostró diferencias significativas entre grupos (p=0,048). Para este caso, el grupo de docentes registró un aumento de la fo en el postest en comparación con un cambio no significativo para el grupo de administrativos luego del uso prolongado de la voz. En consecuencia, hubo diferencias en el valor registrado para la máxima fo (p =0,025), mínima fo (p=0,011) y el rango de fo (p=0,012) en la emisión sostenida de la vocal /a/. Para el caso del grupo de administrativos, las diferencias significativas estuvieron dadas por la disminución de la fo, rango y máxima y mínima frecuencia en las tres vocales (/a/, /i/, /o/) en contraste con lo ocurrido para el grupo de docentes. En la intensidad de la voz fueron encontradas también diferencias significativas entre grupos (p=0,001) con un decrecimiento del volumen en el postest, tanto promedio como mínimo, máximo y rango de la intensidad, en la fonación sostenida de la vocal /a/ para el grupo de docentes; ninguna significancia estadística fue hallada en el grupo de administrativos para estas variables. Se demostró a través de mediciones objetivas y resultados verificables, el fenómeno de la fatiga laríngea, asociados a los efectos que se presentan tras la demanda vocal continua, discriminando el impacto, entre las variables de cargo y género.
  • The voice as a working tool for teachers, may be affected by prolonged use, abuse or misuse behaviors that trigger work-related functional limitations. One of the most common symptoms of those who use their voice massively occupational purposes is laryngeal fatigue (FL), or vocal fatigue from muscular weakness. This longitudinal quasi-experimental pre-posttest study evaluated the effect that the use of the voice, analyzing sociodemographic, health and work, lifestyle and occupational risk factors, but mainly the effect produced by the prolonged use of the voice on noise after a day of work, 99 teachers of an institution of higher education in Colombia, compared to workers with less vocal use physical variables. Vocal symptoms questionnaire was applied to control the bias is taken pre and post conference recordings per worker Speech Analizer® software and subjective changes were reported after a day of work each worker. They were found changes in physical variables - acoustic effect of prolonged use of the voice after a day of work in the two groups of participants, in which case the effect was more significant in teachers in administrative - not teachers. The risk of voice disorders was directly associated with exposure to occupational risk factors and those associated with health conditions and lifestyle of individuals, the consequences were greater for the group of teachers; as being the voice its main tool, the use was higher and also likely to trigger symptoms vowel derived from laryngeal fatigue. The average fo variable for sustained phonation of the vowel / a /, which represents a neutral tone or sound in the usual tone, showed significant differences between groups (p = 0.048). In this case, the group of teachers reported an increase in the post-fo compared with no significant change to the administrative group after prolonged use of voice. Consequently, there were differences in the recorded value for the maximum fo (p = 0.025), low fo (p = 0.011) and the range of FO (p = 0.012) in the sustained emission of the vowel / a /. In the case of group administration, significant differences were communicated by decreasing the Buddhas, range and maximum and minimum frequency in the three vowels (/ a /, / i /, / o /) in contrast to what happened to the group of teachers. In the voice intensity they were also found significant differences between groups (p = 0.001) with a decrease of volume in the post, both average and minimum, maximum and range of intensity, in sustained phonation vowel / a / for the group of teachers; No statistical significance was found in the administrative group for these variables. It was demonstrated by objective measurements and verifiable results, the phenomenon of laryngeal fatigue, associated with the effects that occur after continuous voice demand, the impact discriminate between debit and gender variables.

publication date

  • 2015/12/04

keywords

  • Human voice
  • Laryngeal fatigue
  • Occupational health
  • Teachers
  • Voice disorders

Document Id

  • 271866d8-cc28-4452-af8f-53a4eb1e97d8