Revisión sistemática de la literatura de las intervenciones diseñadas para el comportamiento de automedicación no responsable Thesis

short description

  • Undergraduate thesis

Thesis author

  • Maldonado Hidalgo, Maria Fernanda
  • Maldonado Hidalgo, Maria Fernanda

abstract

  • Irresponsible self-medication has been a global public health problem in recent decades, both because of its individual (for example, intoxication) and collective (for example, microbial resistance to antibiotics) consequences. Interventions targeting this behavior have been isolated and different. Although there is evidence that their application can have benefits in different populations, a systematic collection of such interventions could not be found in the current literature. The aim for this review is to systematize the scientific literature about the different intervention alternatives on individual behaviors of irresponsible self-medication. This literature review uses a method of systematic research with keywords like “self-medication” and “intervention” in the bibliographic databases specialized in psychology, subscribed by the library of the Universidad del Rosario. As a result, we found that the interventions of irresponsible self-medication can be classified in two groups: (a) regulatory interventions, with direction “up to down”; these interventions suppose the action of national states through their laws or international organizations (for example: United Nations; and (b) educational interventions, with direction “down to up”; these interventions suppose actions with individuals and communities to teach about good use of medicines. The conclusion shows the need to complement both types of interventions, which, while demonstrating positive results in isolation, are insufficient to fully counteract this growing and complex phenomenon.
  • Irresponsible self-medication has been a global public health problem in recent decades, both because of its individual (for example, intoxication) and collective (for example, microbial resistance to antibiotics) consequences. Interventions targeting this behavior have been isolated and different. Although there is evidence that their application can have benefits in different populations, a systematic collection of such interventions could not be found in the current literature. The aim for this review is to systematize the scientific literature about the different intervention alternatives on individual behaviors of irresponsible self-medication. This literature review uses a method of systematic research with keywords like “self-medication” and “intervention” in the bibliographic databases specialized in psychology, subscribed by the library of the Universidad del Rosario. As a result, we found that the interventions of irresponsible self-medication can be classified in two groups: (a) regulatory interventions, with direction “up to down”; these interventions suppose the action of national states through their laws or international organizations (for example: United Nations; and (b) educational interventions, with direction “down to up”; these interventions suppose actions with individuals and communities to teach about good use of medicines. The conclusion shows the need to complement both types of interventions, which, while demonstrating positive results in isolation, are insufficient to fully counteract this growing and complex phenomenon.
  • La automedicación no responsable se ha convertido en un problema de salud pública global en las últimas décadas, por sus consecuencias individuales (por ejemplo, la intoxicación) y colectivas (por ejemplo, la resistencia microbiana a los antibióticos). Las intervenciones orientadas a este comportamiento han sido aisladas y muy diferentes. Aunque se tiene evidencia de que su aplicación puede traer beneficios en diferentes poblaciones, no se halló en la literatura una compilación sistemática de dichas intervenciones. El objetivo de la presente revisión es sistematizar la literatura científica sobre las diferentes alternativas de intervención del comportamiento individual de automedicación no responsable. En cuanto al método, la revisión de literatura involucró la búsqueda sistemática de “automedicación” e “intervención” en las bases de datos académicas internacionales con contenidos de psicología, suscritas por la Biblioteca de la Universidad del Rosario. Como resultado se encontró que las intervenciones orientadas al comportamiento de automedicación no responsable se pueden clasificar en dos grandes grupos: (a) intervenciones regulatorias, con dirección “arriba hacia abajo”, que suponen una acción de los Estados nacionales por medio de sus legislaciones o de entidades internacionales (por ejemplo, Organización Mundial de la Salud); y (b) intervenciones educativas, con dirección “abajo hacia arriba”, que suponen acciones con individuos y comunidades con el fin de enseñar acerca del uso adecuado de los medicamentos. Se concluye acerca de la necesidad de complementar ambos tipos de intervención, los cuales, si bien demuestran resultados positivos, aisladamente son insuficientes para contrarrestar integralmente este fenómeno creciente y complejo.
  • La automedicación no responsable se ha convertido en un problema de salud pública global en las últimas décadas, por sus consecuencias individuales (por ejemplo, la intoxicación) y colectivas (por ejemplo, la resistencia microbiana a los antibióticos). Las intervenciones orientadas a este comportamiento han sido aisladas y muy diferentes. Aunque se tiene evidencia de que su aplicación puede traer beneficios en diferentes poblaciones, no se halló en la literatura una compilación sistemática de dichas intervenciones. El objetivo de la presente revisión es sistematizar la literatura científica sobre las diferentes alternativas de intervención del comportamiento individual de automedicación no responsable. En cuanto al método, la revisión de literatura involucró la búsqueda sistemática de “automedicación” e “intervención” en las bases de datos académicas internacionales con contenidos de psicología, suscritas por la Biblioteca de la Universidad del Rosario. Como resultado se encontró que las intervenciones orientadas al comportamiento de automedicación no responsable se pueden clasificar en dos grandes grupos: (a) intervenciones regulatorias, con dirección “arriba hacia abajo”, que suponen una acción de los Estados nacionales por medio de sus legislaciones o de entidades internacionales (por ejemplo, Organización Mundial de la Salud); y (b) intervenciones educativas, con dirección “abajo hacia arriba”, que suponen acciones con individuos y comunidades con el fin de enseñar acerca del uso adecuado de los medicamentos. Se concluye acerca de la necesidad de complementar ambos tipos de intervención, los cuales, si bien demuestran resultados positivos, aisladamente son insuficientes para contrarrestar integralmente este fenómeno creciente y complejo.

publication date

  • 2016/12/15

keywords

  • Abuse
  • Educational Interventions
  • Regulatory Interventions
  • Self-medication
  • Systematic Review.  
  • Systematic Review.  

Document Id

  • 728fd9f1-4c90-425e-ab7e-c688e08f4e53