Variability in the international normalised ratio (INR) in patients with antiphospholipid syndrome and positive lupus anticoagulant: should the INR targets be higher? Thesis

• Postgraduate thesis

• Baquero Salamanca, Marielena
  • Calderon Ospina, Carlos
  • Calderon-Ospina, Carlos-Alberto
  • Téllez Arévalo, Angélica María

external tutor

• Téllez Arévalo, Angélica María

• Antiphospholipid syndrome (APS) is an autoimmune disorder characterised by hypercoagulability requiring anticoagulant therapy as the basis, with warfarin as the treatment of choice in cases requiring long-term management. However, patients with positive lupus anticoagulant (LA) present a challenge because they have an increasedrisk of thrombotic events, in addition to the fact that the monitoring of the international normalised ratio (INR) is unreliable because these antibodies generate interference with the laboratory tests based on phospholipids, as is the case for prothrombin time (PT) with prolonged baseline INR, even before the start of anticoagulant therapy. For this reason, we present the case of a patient with primary APS and positive LA who had multiple thrombotic events despite receiving anticoagulant therapy.
  • El síndrome antifosfolípido es un desorden autoinmune caracterizado por hipercoagulabilidad que requiere terapia anticoagulante como pilar fundamental, siendo la warfarina el tratamiento de elección en los casos que requieren manejo por largos periodos. Sin embargo, los pacientes con anticoagulante lúpico positivo representan un reto porque tienen mayor riesgo de presentar eventos trombóticos, sumado a que el seguimiento con el International Normalized Ratio (INR) no es confiable, ya que estos anticuerpos generan interferencia con las pruebas de laboratorio basadas en fosfolípidos, como es el caso del tiempo de protrombina (PT) con INR basal prolongado, incluso antes del inicio de la terapia anticoagulante. Por tal razón, se ilustra el caso de una paciente con síndrome antifosfolípido primario y anticoagulante lúpico positivo quien ha presentado múltiples episodios trombóticos, a pesar de recibir terapia anticoagulante. Además se hace una revisión de la literatura disponible y se postulan nuevas metas de INR en estos pacientes diferentes de las que se plantean actualmente.

• 2016/03/18

• Anticoagulant therapy
  • Antiphospholipid syndrome
  • International normalised ratio (INR)