Eficacia y seguridad de la melatonina para el manejo de los trastornos del sueño en el autismo: meta-análisis Thesis

• Postgraduate thesis

• Jairo M., González Díaz
  • Méndez Álvarez, Liliana P.
  • Rodríguez T., María del Rosario

external tutor

• Vallejo Silva, Alexie

• INTRODUCTION: Up to 80% of children and adolescents with autism spectrumdisorders (ASD) has a sleep disorder, in whose genesis some alterations in theregulation of melatonin are apparently involved. The aim of this meta-analysis was todetermine the efficacy and safety of melatonin for management of certain sleepdisorders in children with ASD.METHODS: Three reviewers extracted relevant data from high-quality double-blindrandomized clinical trials published in primary, clinical trials, systematic reviews andgray literature databases; further search was conducted in snowball. Data wereanalyzed with RevMan 5.3. An inverse of variance analysis by random-effects modelwas made for the mean differences of the proposed outcomes was performed (totalsleep time, sleep onset latency and number of nighttime awakenings). Inter-studyheterogeneity was evaluated with I2 parameter.RESULTS: The initial search yielded 355 results, of which three met the selectioncriteria. Melatonin was found to be a safe and effective drug to increase total sleeptime and decrease sleep onset latency in children and adolescents with ASD; so farthe evidence on the number of night awakenings is not statistically significant.DISCUSSION: According to available evidence, melatonin is a safe and effectivechoice for managing certain sleep problems in children and adolescents with ASD.Studies are needed with larger sample sizes and comparing with other drugs availablein the market.
  • INTRODUCCIÓN: El 80% de los niños y adolescentes con trastornos del espectroautista (TEA) presenta algún trastorno del sueño, en cuya génesis al parecerintervienen alteraciones en la regulación de la melatonina. El objetivo de este metaanálisis fue determinar la eficacia y seguridad de la melatonina para el manejo deciertos trastornos del sueño en niños con TEA.MÉTODOS: Tres revisores extrajeron los datos relevantes de los ensayos clínicosaleatorizados doble ciego de alta calidad publicados en bases de datos primarias, deensayos clínicos, de revisiones sistemáticas y de literatura gris; además se realizóbúsqueda en bola de nieve. Se analizaron los datos con RevMan 5.3. Se realizó unanálisis del inverso de la varianza por un modelo de efectos aleatorios para lasdiferencias de medias de los desenlaces propuestos: duración del tiempo total, latenciade sueño y número de despertares nocturnos. Se evaluó la heterogeneidad interestudioscon el parámetro I2RESULTADOS: La búsqueda inicial arrojó 355 resultados, de los cuales trescumplieron los criterios de selección. La melatonina resultó ser un medicamentoseguro y eficaz para aumentar la duración total del sueño y disminuir la latencia desueño en niños y adolescentes con TEA; hasta el momento la evidencia sobre elnúmero de despertares nocturnos no es estadísticamente significativa.DISCUSIÓN: A la luz de la evidencia disponible, la melatonina es una elecciónsegura y eficaz para el manejo de ciertos problemas del sueño en niños y adolescentescon TEA. Es necesario realizar estudios con mayores tamaños muestrales ycomparados con otros medicamentos disponibles en el mercado.

• 2016/02/01

• Autism