Quality Management System and Firm Performance in an Emerging Economy: The Case of Colombian Manufacturing Industries Working Paper

abstract

  • Más de un millón de empresas de todo el mundo han adoptado un sistema de CalidadSistema de Gestión de Calidad (SGC) conforme a la certificación ISO 9001 en 2015y las cifras recientes muestran que las certificaciones han aumentado rápidamente eneconomías emergentes. ISO 9001 es considerada una señal de alta calidad paraproductos o servicios en mercados con gran competencia o empresas importadascompetir en los mercados internacionales. Sin embargo, la aplicación de la norma ISO 9001La certificación implica grandes costes para las empresas por la documentación de las operaciones.procedimientos, capacitación, auditoría interna y acciones correctivas. El impacto deEl SGC sobre el desempeño de las empresas es desconocido en las economías en desarrollo y sigue siendono se ha investigado lo suficiente para los países más desarrollados. Este documento tomaventajas de los datos únicos sobre la situación de las empresas certificadas y no certificadasempresas manufactureras en Colombia (una economía emergente) y lo igualacon un desempeño firme. En 2006, el gobierno colombiano lanzópolíticas para reducir el costo de adopción de la certificación. Utilizamos este cambio paraimplementar una especificación de diferencia en diferencias en los datos de los paneles de las empresas certificadasy empresas no certificadas por comparación de muestras al año 2003, tres añosantes del cambio de política. Se trata de los datos más comparables posibles. Nuestrolos hallazgos sugieren que las empresas que adoptan la certificación ISO 9001 incrementan la mano de obra.productividad (medida como valor agregado sobre la mano de obra) en un 12 por ciento, y ventaspor empleado y los salarios en un 8 por ciento. El efecto es mayor para las empresas queadoptó las certificaciones dos años después de las nuevas políticas en comparación con las empresasque los adoptó inmediatamente. El mecanismo potencial para explicar las gananciasen el desempeño de las empresas es el capital humano porque, antes de los cambios, las empresascon más trabajadores temporales no podían aprovecharse de la certificación.
  • Over one million firms around the world have adopted a QualityManagement System (QMS) that conforms to ISO 9001 certification in 2015and recent figures show that certifications have rapidly increased inemerging economies. ISO 9001 is considered a signal of high quality forproducts or services in markets with large imported competition or firmscompeting in international markets. However, implementing ISO 9001certification entails large costs to companies for documentation of operatingprocedures, training, internal auditing, and corrective action. The impact ofQMS on firm performance is unknown in developing economies and is stillunder-researched for more developed countries. This paper takesadvantage of unique data on the status of certified and non-certifiedmanufacturing firms in Colombia (an emerging economy) and matches itwith firm performance. In 2006, the Colombian government launchedpolicies to reduce the cost of adopting certification. We use this change toimplement a difference-in-differences specification on panel data of certifiedand non-certified firms by matching samples at the year 2003, three yearsbefore the policy change. This is the most comparable data possible. Ourfindings suggest that firms that adopt ISO 9001 certification increase laborproductivity (measured as added value over labor) by 12 percent, and salesper employee and wages by 8 percent. The effect is larger for firms thatadopted certifications two years after the new policies compared with firmsthat adopted them immediately. The potential mechanism to explain gainsin firm performance is human capital because, prior to the changes, firmswith more temporary workers could not take advantage of certification.

publication date

  • 2017/1/1

keywords

  • Added value
  • Certification
  • Colombia
  • Costs
  • Developed countries
  • Developing economies
  • Difference-in-differences
  • Documentation
  • Emerging economies
  • Employees
  • Firm performance
  • Government
  • Human capital
  • Internal auditing
  • International markets
  • Labor
  • Labour productivity
  • Manufacturing firms
  • Manufacturing industries
  • Panel data
  • Policy change
  • Quality management system
  • Temporary workers
  • Wages

number of pages

  • 28