Habitat change in post-conflict: National System of Protected Areas and its effects on hydrological resources view Grant

• Colombia's National System of Protected Areas (APC) is one of the most important instruments for biodiversity conservation in the country. The control and monitoring of this immense protected territory is a complex but extremely urgent task, due to the presence of megabiodiversity and multiple threats such as the expansion of agriculture and livestock, illegal mining and illicit crops. Especially in the post-conflict era of Colombia some of these threats will become stronger, fuelled by the vacuum of territorial control left by the FARC. Important studies have analysed the effectiveness of the PCAs, but in selected regions or covering non-recent periods of time, without analysing post-conflict dynamics. This project aims in general terms to identify the magnitude and drivers of change in use and loss of internal habitat - and around the TPA system for the period 2001-2017. In addition, the effects of this change on the hydrological resources of selected moorland protected areas will be evaluated. In order to achieve this objective, it is planned to: i) estimate changes in land cover and degradation of the spatial structure at the landscape level in all APCs through satellite remote sensing; ii) identify the engines of change through spatial associations with socio-economic parameters and elements of anthropic and natural origin of the territory (roads, urban settlements, surface hydrography, etc.).iii) the estimation of the impact of these changes on the hydrological resources of some APCs selected from the moorland ecosystem. The results of the research will provide updated and relevant information regarding the effectiveness of the APC system and the recent drivers of change in post-conflict territorial dynamics to support conservation management and prioritization plans, as well as the estimation of potential water supply disruptions to help ensure water security for Colombians now and in the near future.
  • El Sistema Nacional de Áreas Protegidas de Colombia (APC) es uno de los más importantes instrumentos para la conservación de la biodiversidad en el país. El control y monitoreo de este inmenso territorio protegido es tarea compleja pero sumamente urgente, debido a la presencia de megabiodiversidad y de multíplices amenazas tales como la expansión de agricultura y ganadería, minería ilegal y cultivos ilícitos. Especialmente en la era del postconflicto colombiano algunas de estas amenazas se harán más fuertes, alimentadas por el vacío de control territorial dejado por las FARC. Estudios importantes han analizado la efectividad de parte de las APC, pero en regiones seleccionadas o cubriendo periodos de tiempo no recientes, sin analizar las dinámicas del postconflicto. Este proyecto se propone en términos generales identificar la magnitud y los motores de cambio de uso y de pérdida de hábitat interna- y alrededor del sistema de APC para el periodo 2001-2017. Además, se evaluarán los efectos de este cambio sobre los recursos hidrológicos de áreas seleccionadas protegidas de páramo. Para alcanzar este objetivo se planea: i) estimar los cambios de cobertura de suelo y degradación de la estructura espacial a nivel paisaje en todas las APC a través de teledetección satelital; ii) identificación de los motores de cambio a través de asociaciones espaciales con parámetros socio-económicos y elementos de origen antrópico y natural del territorio (vías de comunicación, asentamientos urbanos, hidrografía superficial, etc.) y realización de encuestas in-situ para la identificación directa de motores de cambio; iii) la estimación del impacto de estos cambios sobre los recursos hidrológicos de algunas APC seleccionadas de ecosistema de páramo. Los resultados de la investigación aportarán información actualizada y relevante respecto a la efectividad del sistema de APC y los motores de cambio recientes en las dinámicas territoriales del postconflicto para apoyar planes de manejo y priorización de conservación, así como la estimación de potenciales alteraciones de abastecimiento hídrico para contribuir a garantizar la seguridad hídrica de los colombianos en el presente y en el futuro próximo.

date/time interval

• 2018/08/01  To  2021/08/01