The post-conflict panorama in Colombia: an approach from governance and security sector reform view Grant

• Bearing in mind that Colombia is in a post-agreement stage, once a negotiation process with the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) guerrilla group has been completed, it becomes pertinent to reflect on the new security threats that the Colombian State must face and that are present in society. These threats are part of the conceptualization of human security and refer mainly to the individual. Even without armed conflict, Colombia will have to tackle the debate on how to face the new security challenges, as well as their management. The methodology to be used throughout this research is exploratory, with a methodological triangulation between the selected units of analysis (human security, governance, security sector and post-conflict) using as methods (i) bibliographic review, (ii) case studies and (iii) documentary technique, mainly in institutional reports. In this order of ideas, the research to be developed will address governance and security sector reform as key elements of the post-conflict peacebuilding agenda in Colombia. In this sense, a conceptual theoretical framework correlating human security, governance and security sector reform in accordance with Objective 16 of Sustainable Development will be first proposed; the situation of Colombia will then be evaluated with respect to civic-military relations in the process of governance and security sector reform; the cases of El Salvador, Guatemala, Haiti and Chile will then be compared, identifying the lessons learned. Finally, the project's conclusions will make it possible to determine the long-term political, institutional, economic and social effects of the implementation in Colombia of a new governance structure and security sector reform in a post-conflict scenario.
  • Teniendo en cuenta que Colombia se encuentra en una etapa de Post Acuerdo, una vez finalizado un proceso de negociación con el grupo guerrillero de las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC), se hace pertinente reflexionar sobre las nuevas amenazas a la seguridad que debe afrontar el Estado Colombiano y que están presentes en la sociedad. Dichas amenazas hacen parte de la conceptualización de la seguridad humana y están referidas principalmente al individuo. Aún sin conflicto armado, Colombia deberá abordar el debate sobre cómo afrontar los nuevos retos en materia de seguridad, así como a su gestión. La metodología que se utilizará a lo largo de esta investigación es de tipo exploratorio, con una triangulación metodológica entre las unidades de análisis seleccionadas (seguridad humana, gobernanza, sector seguridad y posconflicto) utilizando como métodos (i) la revisión bibliográfica, (ii) los estudios de casos y (iii) la técnica documental, principalmente en informes institucionales. En este orden de ideas, en la investigación a desarrollar se abordará la gobernanza y la reforma del sector seguridad como elementos claves de la agenda de construcción de paz en el post conflicto en Colombia. En este sentido, en un primer momento se planteará un marco teórico conceptual correlacionando la seguridad humana, gobernanza y reforma del sector seguridad de acuerdo con el Objetivo 16 de Desarrollo Sostenible; posteriormente se evaluará la situación de Colombia frente a las relaciones cívico militares en el proceso de gobernanza y reforma del sector seguridad; luego, se compararán los casos de el Salvador, Guatemala, Haití y Chile identificando las lecciones aprendidas. Y finalmente, las conclusiones del proyecto permitirán determinar los efectos a largo plazo a nivel político, institucional, económico y social de la implementación en Colombia de una nueva estructura de gobernanza y reforma del sector de seguridad en un escenario de posconflicto.

• 2019-02-01 - 2019-12-27

• Armed Conflict