Tensions within Firms When They Face Markets: How SMEs Explore the Opportunities for Internationalization view Grant

abstract

  • Hoy en día, el entorno empresarial está en constante cambio. Las empresas deben adaptarse a esta característica. Una investigación relevante es cómo las empresas pueden adaptarse y avanzar en este contexto. Al hacerlo, las empresas deben decidir sobre la ubicación de los recursos para responder a la presión de los mercados. Este proceso de toma de decisiones genera tensiones dentro de las empresas. Diversos y diversos enfoques teóricos intentaron analizar tales tensiones. En particular, el enfoque de capacidades organizacionales ha tratado de explicar cómo las empresas pueden configurar sus recursos y capacidades para enfrentar los desafíos del mercado cuando internacionalizan sus operaciones. Según la bibliografía existente, existen dos grandes áreas de investigación que explican la adaptabilidad de las empresas. En primer lugar, desde el punto de vista estratégico, está el concepto de Capacidades Dinámicas, que se relaciona con la capacidad de cultivar una ventaja competitiva a largo plazo por parte de la empresa. En segundo lugar, a nivel ejecutivo dentro de la empresa, existe la capacidad de explorar y explotar las oportunidades de negocio. Esta habilidad ha sido acuñada como Ambidexteridad. En este proyecto de investigación, busco establecer las microfundaciones de la ambidexteridad organizativa y cómo esta capacidad contribuye a que las pequeñas y medianas empresas (PYMES) se vayan al extranjero. Para examinar la ambidexteridad de las PYME, este proyecto aplica un enfoque cualitativo al llevar a cabo la estrategia de investigación del estudio de caso. Con ello, este proyecto pretende arrojar nueva luz sobre cómo los directivos están liderando a sus equipos para que aprovechen el contexto empresarial, especialmente en el ámbito de los negocios internacionales. Así, este proyecto pretende contribuir a la comprensión de cómo las PYMES pueden seleccionar mercados aplicando la ambidexteridad. En concreto, analizaré las empresas familiares que han tenido éxito en el proceso de internacionalización
  • Today, the business environment is constantly shifting. Firms must adapt themselves to this characteristic. A relevant inquiry is how firms can adapt and to advance in such a context. By doing so, firms require to decide about the location of resources in order to answer the markets pressure. This decision-making process generates tensions within the firms. Various and diverse theoretical approaches tried to analyze such tensions. Particularly, the organizational capabilities approach has tried to explain how firms can configure their resources and capabilities to face the challenges of the market when they internationalize their operations. According to the existing literature, there are two major research areas which explain the adaptability of the firms. First, from the strategic point of view, there is the concept of Dynamic Capabilities which is related to the ability to cultivate a long-term competitive advantage by the firm. Second, at the executive level within the firm, there exists the ability to explore and exploit business opportunities. This ability has been coined as Ambidexterity. In this research project, I seek to establish the micro-foundations of the organizational ambidexterity and how this capability contributes to small and medium-sized enterprises (SMEs) to go abroad. To examine the ambidexterity of SMEs this project applies a qualitative approach by conducting the research strategy of the case study. In doing so, this project aims to shed new light on how managers are leading their teams to take advantage of the business context, especially, within the international business arena. Thus, this project targets to contribute to understanding how SMEs can select markets by applying ambidexterity. Specifically, I will analyze familiy business which have been successful in the internationalization process

date/time interval

  • 2018-11-27 - 2020-10-30

keywords

  • Adaptability
  • Ambidexterity
  • Business Environment
  • Capability Approach
  • Competitive Advantage
  • Decision-making Process
  • Dynamic Capabilities
  • International Business
  • Internationalization
  • Internationalization Process
  • Managers
  • Microfoundations
  • Organizational Ambidexterity
  • Organizational Capabilities
  • Qualitative Approaches
  • Research Strategy
  • Resources
  • Resources and Capabilities
  • Small and Medium-sized Enterprises (SMEs)