Agenda setting en el proceso de paz de Juan Manuel Santos (octubre de 2012 – mayo de 2014) en eltiempo.com Thesis

short description

  • Undergraduate thesis

Thesis author

  • León Zambrano, Angélica María
  • León Zambrano, Angélica María

abstract

  • Once the actual peace process in Colombia, started the 18th of October of 2012, the media spread all its technological and human equipment to cover it. Through different channels of information, the audience has access to published and established news by the media, which means they are only aware of the topics as the media presents them, especially those that are found on the virtual world where there’s a constant flow of contents. This work focuses on the analysis of the way in which “eltiempo.com”, has covered the news and the different events, releasing different publications on the negotiations made in La Habana, Cuba. With the review of the publications between October 2012 and May 2014, it was found that most of the information on the peace process is presented under the political section, with a total of 80 published texts along this period of time; this quantity allowed to make statistics about the journalistic genders, based on the amount of information published by month and the authors, among others. Also, topics from each text were outlined, which allowed to find that the peace process has been presented to the audience, by the media, as an established agenda (agenda setting), presenting different ways to see reality through frames that had been stablished by the very same media (framing), evidenced on previous publications on the politics section from the media, making readers categorize the topic as merely political.
  • Once the actual peace process in Colombia, started the 18th of October of 2012, the media spread all its technological and human equipment to cover it. Through different channels of information, the audience has access to published and established news by the media, which means they are only aware of the topics as the media presents them, especially those that are found on the virtual world where there’s a constant flow of contents. This work focuses on the analysis of the way in which “eltiempo.com”, has covered the news and the different events, releasing different publications on the negotiations made in La Habana, Cuba. With the review of the publications between October 2012 and May 2014, it was found that most of the information on the peace process is presented under the political section, with a total of 80 published texts along this period of time; this quantity allowed to make statistics about the journalistic genders, based on the amount of information published by month and the authors, among others. Also, topics from each text were outlined, which allowed to find that the peace process has been presented to the audience, by the media, as an established agenda (agenda setting), presenting different ways to see reality through frames that had been stablished by the very same media (framing), evidenced on previous publications on the politics section from the media, making readers categorize the topic as merely political.
  • Una vez iniciado el actual proceso de paz en Colombia, en octubre 18 de 2012, los medios de comunicación desplegaron todo su equipo tecnológico y humano para el cubrimiento del mismo. A través de los diferentes canales de información la audiencia accede a las noticias publicadas y establecidas por los medios, de tal forma que sólo están al tanto de los temas dados a conocer por los últimos, especialmente de las publicaciones que se encuentran en el mundo virtual donde hay un flujo constante de contenidos. Este trabajo está enfocado a analizar el tratamiento que eltiempo.com le ha dado a los diferentes acontecimientos y, por tanto, a las diferentes publicaciones que se han realizado sobre las negociaciones en La Habana, Cuba. Al revisar las publicaciones entre octubre de 2012 y mayo de 2014, se encontró que la mayoría de información sobre el proceso de paz se encuentra en la sección política, con un total de 80 textos publicados durante este periodo; esta cifra permitió realizar estadísticas de los géneros periodísticos encontrados, la cantidad de información publicada por mes y de los autores, entre otros. Igualmente, se sacaron las temáticas de cada texto, encontrando que el proceso de paz ha sido presentado al público como una agenda establecida por los medios (agenda setting), dando a conocer diferentes formas de ver la realidad por medio de marcos establecidos por los mismos medios (framing), evidenciados desde la ubicación de las publicaciones en la sección política del medio, haciendo que los lectores categoricen el tema como algo netamente político.
  • Una vez iniciado el actual proceso de paz en Colombia, en octubre 18 de 2012, los medios de comunicación desplegaron todo su equipo tecnológico y humano para el cubrimiento del mismo. A través de los diferentes canales de información la audiencia accede a las noticias publicadas y establecidas por los medios, de tal forma que sólo están al tanto de los temas dados a conocer por los últimos, especialmente de las publicaciones que se encuentran en el mundo virtual donde hay un flujo constante de contenidos. Este trabajo está enfocado a analizar el tratamiento que eltiempo.com le ha dado a los diferentes acontecimientos y, por tanto, a las diferentes publicaciones que se han realizado sobre las negociaciones en La Habana, Cuba. Al revisar las publicaciones entre octubre de 2012 y mayo de 2014, se encontró que la mayoría de información sobre el proceso de paz se encuentra en la sección política, con un total de 80 textos publicados durante este periodo; esta cifra permitió realizar estadísticas de los géneros periodísticos encontrados, la cantidad de información publicada por mes y de los autores, entre otros. Igualmente, se sacaron las temáticas de cada texto, encontrando que el proceso de paz ha sido presentado al público como una agenda establecida por los medios (agenda setting), dando a conocer diferentes formas de ver la realidad por medio de marcos establecidos por los mismos medios (framing), evidenciados desde la ubicación de las publicaciones en la sección política del medio, haciendo que los lectores categoricen el tema como algo netamente político.

publication date

  • 2015/09/14

keywords

  • Peace, journalism, framing theory, agenda setting
  • Peace, journalism, framing theory, agenda setting

Document Id

  • 120a6f97-75a0-423e-85bb-1983214a98c1