Valores del índice cintura/cadera en población escolar de Bogotá, Colombia: Estudio Thesis

• Master's thesis

• Rodriguez Bautista, Yenni Paola

• Objective: Determine the values ​​of the index waist / hip ratio (WHR) in a populationSchool of Bogota, Colombia, belonging to FUPRECOL study.Methods: A descriptive cross-sectional study conducted in 3,005 children and 2,916adolescents between 9 and 17.9 years of age, belonging to 24 institutions educational official in Bogota, Colombia. Measures were taken of weight, height , waist circumference, hip circumference. The degree of sexual maturity collected by self-report. Percentilesis calculated (P3, P10, P25, P50, P75, P90 and P97) by sex and age and a comparison between the values ​​of the ICC was held observed international standards.Results: Of the general population (n = 5,921), 57.0% were women (average age 12.7 ± 2.3 years). In all ages the ICC was higher in males in women, showing a decrease in the average values ​​obtained from 9 to 17.9 years. In males, the values ​​of the ICC greater than P90 (associated with cardiovascular risk) were in the range 0.87 to and 0.93 in women between 0.85 and 0.89. When comparing the results of this study, by age group and sex, with boys and international work teenagers from Europe, South America, Asia and Africa, we see that the values ​​of ICC in this study were lower in both sexes, exceptstudents from Greece and Venezuela.Conclusions: ICC percentiles are presented by age and gender which may reference be used in assessing the nutritional status and prediction cardiovascular risk population from an early age in Bogota, Colombia.
  • Objetivo: Determinar los valores del índice cintura/cadera (ICC) en una poblaciónescolar de Bogotá, Colombia, pertenecientes al estudio FUPRECOL.Métodos: Estudio descriptivo y transversal, realizado en 3.005 niños y 2.916adolescentes de entre 9 y 17,9 años de edad, pertenecientes a 24 institucioneseducativas oficiales de Bogotá, Colombia. Se tomaron medidas de peso, talla,circunferencia de cintura, circunferencia de cadera. El estado de maduración sexualse recogió por auto-reporte. Se calcularon los percentiles (P3, P10, P25, P50, P75, P90 yP97) según sexo y edad y se realizó una comparación entre los valores del ICCobservados con estándares internacionales.Resultados: De la población general (n=5.921), el 57,0% eran mujeres (promediode edad 12,7 ± 2,3 años). En todas las edades el ICC fue mayor en los varonesque en las mujeres, observándose un descenso en la media de losvalores obtenidos desde los 9 hasta los 17,9 años. En varones, los valores del ICCmayores del P90 (asociados a riesgo cardiovascular) estuvieron en el rango 0,87 y0,93 y en las mujeres entre 0,85 y 0,89. Al comparar los resultados de este estudio,por grupos de edad y sexo, con trabajos internacionales de niños yadolescentes de Europa, Suramérica, Asia y África, se observa que los valores delICC fueron menores en este estudio en ambos sexos, con excepción de losescolares originarios de Grecia y Venezuela.Conclusiones: Se presentan percentiles del ICC según edad y sexo que podránser usados de referencia en la evaluación del estado nutricional y en la prediccióndel riesgo cardiovascular desde edades tempranas en población de Bogotá,Colombia.

• 2015/08/21

• Adolescents