Determinantes de crisis, recuperación y continuidad : caso de estudio de Productos 3A Thesis

short description

  • Master's thesis

Thesis author

  • Galindo Olaya, Oscar Javier
  • Galindo Olaya, Oscar Javier

external tutor

  • Olis-Barreto, Irma-Maria
  • Reyes-Ortiz, Giovanni-Efrain

abstract

  • The recent behavior of the Colombian economy has put in risk the continuity of small and medium sized enterprises, just like happened in the nineties decade where a lot of organizations entered into a Law 550 of 1999 to improve their unsustainability situation. However, studies have demonstrated that most of those who achieve to finish restructuring agreements present economic difficulties in the following years. Due to, even with these limitations, there have been cases of enterprises that have recovered successfully, to know their management during this process would allow that managers are able to use this acquired learning as a tool to face turbulent times. Hence, this study aims to identify the process of organizational management of Products 3A, before and after of the financial, difficulties which led it to subscribe a restructuring agreement to document the best practices used, which allowed it to be recognized with the prize “Ave Fénix” and how they have affected its subsequent performance so far. For that, this research considers four stages where its Financial, Marketing, Human Resources, Logistics and Distribution Management, and its Organizational Development are assessed. As a result, internal and external variables that led to this company to a financial crisis were determined, an analysis of factors that allowed it to emerge was obtained, features of its organizational management in subsequent years that have determined its continuity are shown, as well as, the identification of learned lessons identified and best practices applied.
  • El comportamiento reciente que ha tenido la economía colombiana ha puesto en riesgo la continuidad de la pequeña y mediana empresa, tal como sucedió en la década de los noventa donde muchas organizaciones se acogieron a la Ley 550 de 1999 para mejorar su situación de insostenibilidad. Sin embargo, estudios han demostrado que la mayoría de quienes logran finalizar acuerdos de reestructuración presentan dificultades económicas en los siguientes años. Dado que aún con estas limitaciones, se han presentado casos de empresas que se han recuperado satisfactoriamente, conocer su gestión en este proceso permitiría que los administradores puedan utilizar este aprendizaje adquirido como herramienta para enfrentarse a situaciones de turbulencia. Por esta razón, este estudio tiene como propósito identificar el proceso de gestión organizacional de la empresa Productos 3A, antes y después de la dificultad financiera, que la llevó a suscribir un acuerdo de reestructuración para documentar las mejores prácticas usadas que le permitieron ser reconocida con el premio “Ave Fénix” y cómo han afectado su desempeño posterior hasta la actualidad. Para ello, la investigación considera cuatro etapas donde evalúa en cada una su gestión financiera, de mercadeo, de recursos humanos, de distribución y logística, y su desarrollo organizacional. Como resultado, se determinaron las variables internas y externas que condujeron a esta empresa a una crisis financiera, se realizó un análisis de los factores que le permitieron resurgir, se presentaron las características de su gestión organizacional en años siguientes y que han determinado su continuidad, así como la identificación de lecciones aprendidas y mejores prácticas aplicadas.
  • El comportamiento reciente que ha tenido la economía colombiana ha puesto en riesgo la continuidad de la pequeña y mediana empresa, tal como sucedió en la década de los noventa donde muchas organizaciones se acogieron a la Ley 550 de 1999 para mejorar su situación de insostenibilidad. Sin embargo, estudios han demostrado que la mayoría de quienes logran finalizar acuerdos de reestructuración presentan dificultades económicas en los siguientes años. Dado que aún con estas limitaciones, se han presentado casos de empresas que se han recuperado satisfactoriamente, conocer su gestión en este proceso permitiría que los administradores puedan utilizar este aprendizaje adquirido como herramienta para enfrentarse a situaciones de turbulencia. Por esta razón, este estudio tiene como propósito identificar el proceso de gestión organizacional de la empresa Productos 3A, antes y después de la dificultad financiera, que la llevó a suscribir un acuerdo de reestructuración para documentar las mejores prácticas usadas que le permitieron ser reconocida con el premio “Ave Fénix” y cómo han afectado su desempeño posterior hasta la actualidad. Para ello, la investigación considera cuatro etapas donde evalúa en cada una su gestión financiera, de mercadeo, de recursos humanos, de distribución y logística, y su desarrollo organizacional. Como resultado, se determinaron las variables internas y externas que condujeron a esta empresa a una crisis financiera, se realizó un análisis de los factores que le permitieron resurgir, se presentaron las características de su gestión organizacional en años siguientes y que han determinado su continuidad, así como la identificación de lecciones aprendidas y mejores prácticas aplicadas.
  • The recent behavior of the Colombian economy has put in risk the continuity of small and medium sized enterprises, just like happened in the nineties decade where a lot of organizations entered into a Law 550 of 1999 to improve their unsustainability situation. However, studies have demonstrated that most of those who achieve to finish restructuring agreements present economic difficulties in the following years. Due to, even with these limitations, there have been cases of enterprises that have recovered successfully, to know their management during this process would allow that managers are able to use this acquired learning as a tool to face turbulent times. Hence, this study aims to identify the process of organizational management of Products 3A, before and after of the financial, difficulties which led it to subscribe a restructuring agreement to document the best practices used, which allowed it to be recognized with the prize “Ave Fénix” and how they have affected its subsequent performance so far. For that, this research considers four stages where its Financial, Marketing, Human Resources, Logistics and Distribution Management, and its Organizational Development are assessed. As a result, internal and external variables that led to this company to a financial crisis were determined, an analysis of factors that allowed it to emerge was obtained, features of its organizational management in subsequent years that have determined its continuity are shown, as well as, the identification of learned lessons identified and best practices applied.

publication date

  • 2017/09/23

keywords

  • Crisis
  • Crisis management
  • Insolvency
  • Recovery
  • Restructuring
  • Sustainability

Document Id

  • 3984a795-cb71-4b95-a1ba-1099f2a5fcc6