Prevalencia y factores asociados al consumo de bebidas azucaradas en escolares de 9 a 17 años de Bogotá, Colombia: Estudio FUPRECOL Thesis

• Master's thesis

• Fuerte Celis, Juan Camilo

• Objective: To determine the prevalence and factors associated with consumption of sugary drinks in a school population of Bogotá, Colombia, belonging to FUPRECOL study.Methods: A descriptive cross-sectional study conducted in 8136 children and adolescents age school between 9 and 17 years Bogotá, Colombia. Weight, height, body mass index (BMI), waist circumference and fat percentage, were collected as markers and anthropometric body composition. The consumption of sugary drinks (carbonated drinks, juices ultra-processed and / or tea), and associated factors (sex, age, abdominal obesity, BMI classification, degree of studies of mother / father, and nutritional status questionnaire Krece plus"), were collected by survey structured. associations were established by building logistic regression models simple.Results: Of the general population, 58.4% were women. According to sex, malesThey accused the highest intake of "carbonated beverages" on a weekly and daily frequency of 70.9% and 21.0% respectively, followed by "ultra-processed juices" (64.4% vs. 11.3% weekly newspaper). In both sexes, the prevalence of abdominal obesity was higher in schools that responded consume daily "carbonated beverages" (23.3%), "ultra-processed juices" (13.2%) and "drink tea" (9.7%). Age, education level of parents and nutritional status were associated as factors predisposing the daily consumption of "carbonated beverages".Conclusion: Consumption of sugar-sweetened beverages changed by the factors analyzed. He recommend comprehensive interventions that are involved in the nutritional components and education among children and adolescents in Bogotá, Colombia. "
  • Objetivo: Determinar la prevalencia y los factores asociados al consumo de bebidas azucaradas en una población escolar de Bogotá, Colombia, pertenecientes al estudio FUPRECOL.Métodos: Estudio descriptivo y transversal, realizado en 8136 niños y adolescentes en edad escolar entre 9 y 17 años de Bogotá, Colombia. El peso, la estatura, el índice de masa corporal (IMC), la circunferencia de cintura y el porcentaje de grasa, se recogieron como marcadores antropométricos y de composición corporal. El consumo de bebidas azucaradas (bebidas carbonatadas, jugos ultra-procesados y/o Té), y los factores asociados (sexo, edad, obesidad abdominal, clasificación del IMC, grado deestudios de la madre/padre, y nivel nutricional por cuestionario “Krece plus”), se recogieron por encuesta estructurada. Se establecieron asociaciones mediante la construcción de modelos de regresión logística simple.Resultados: De la población general, el 58,4% eran mujeres. En función al sexo, los varones acusaron la mayor ingesta de “bebidas carbonatadas” con una frecuencia semanal y diaria de 70,9% y 21,0%, respectivamente, seguido de “jugos ultra- procesados” (64,4% semanal vs. 11,3% diario). En ambos sexos, la prevalencia de obesidad abdominal fue mayor en los escolares que respondieron consumir diariamente “bebidas carbonatadas” (23,3%), “jugos ultra-procesados” (13,2%) y “bebidas Té” (9,7%). La edad, el grado de educación de los padres y el nivel nutricional, se asociaron como factores predisponentes al consumo diario de “bebidas carbonatadas”.Conclusión: El consumo de bebidas azucaradas cambia por los factores analizados. Serecomiendan intervenciones integrales en las que estén involucrados los componentes nutricional y educativo entre los niños y adolescentes de Bogotá, Colombia.

• 2016/09/10

• Carbonated beverages