Propiedades psicométricas de la versión al español del cuestionario “Barriers to Being Active Quiz”, entre estudiantes universitarios de Colombia Thesis

short description

  • Master's thesis

Thesis author

  • Correa Bautista, Jorge Enrique
  • Rubio-Henao, Rubén-Fernando
  • Rámirez-Vélez, Robinson

abstract

  • Objective: The Barriers to Being Active Quiz (BBAQ)measures seven barriers to being physically active. Thetest was translated into Spanish by the team that developedits original English version, but it lacks of the validityassessment studies. The aim of this study was to evaluatethe psychometric properties of BBAQ (21 items version),focusing on the reliability and validity.Material and methods: A total of 2634 (1462 female and1172 male; age 18-30 years) university students completedthe BBAQ-21 items questionnaire. Cronbach alphawas calculated to assess the internal consistency. Intraclasscorrelation coefficients (ICC) and degree of agreementwere calculated to assess the test-retest reliability,with a period of 7 days between both administrations,as a measure of reproducibility. An exploratory factoranalysis (EFA) and confirmatory (CFA) were done toanalyze the validity of BBAQ-21 items.Results: The Cronbach alpha coefficient of BBAQ-21showed between 0,812 and 0,844 and ICC ranged between0,46 and 0,87. The degree of agreement for all individualitems ranged from 45% to 80%. The EFA showeda 4-factor solution that explained 52,90% of the varianceand CFA showed moderate factor loadings.Conclusion: Results support the use of this questionnairewith populations of university students, consideringits reliability and validity. BBAQ-21 is available toassess the barriers to physical activity in Latin America
  • Objetivo: El cuestionario Barriers to Being Active Quiz(BBAQ), indaga las barreras para ser físicamente activo.El cuestionario fue traducido al español por el mismoequipo que desarrolló la versión inglésa original, perocarece de estudios de validez en la versión española. Elobjetivo de esta investigación fue evaluar las propiedadespsicométricas del BBAQ (en la versión completa de 21ítems), centrándose en la fiabilidad y validez.Material y métodos: Un total de 2.634 (1.462 mujeres y1.172 varones; 18-30 años de edad) estudiantes universitarioscompletaron el cuestionario BBAQ-21. El alfa deCrombach se estimó como indicador de consistencia interna.El coeficiente de correlación intra-clase (CCI) y elgrado de acuerdo se calcularon para evaluar la estabilidadtemporal con un periodo de 7 días entre ambas administracionescomo estimadores de la reproducibilidad. Seaplicó un análisis factorial exploratorio (AFE) y confirmatorio(AFC) para analizar la validez del BBAQ-21 ítems.Resultados: El BBAQ-21 mostró valores de un alfa deCronbach entre 0,812 y 0,844 y un CCI entre el 0,46 y0,87. El porcentaje de acuerdo por todos los conceptosindividuales varió de 45 a 80%. El AFE determinó cuatrofactores que explicaron el 52,90% de la varianza y elAFC mostró moderadas cargas factoriales.Conclusiones: Los resultados obtenidos en este cuestionarioavalan la utilización de este instrumento con estetipo de muestra, desde el punto de vista de la fiabilidady validez. El BBAQ-21 está disponible para evaluar lasbarreras para la actividad física en América Latina.

publication date

  • 2014/12/04

keywords

  • Barriers
  • Physical activity
  • Psychometrics
  • Questionnaire
  • Reproducibility of results
  • Validation studies

Document Id

  • 76f5496f-7f69-4576-84c4-1daf8948ef30