Etapas de cambio conductual relacionado al consumo de frutas y verduras en escolares de Bogotá, Colombia Thesis

• Master's thesis

• Correa Bautista, Jorge Enrique
  • Cruz Thiriat, Rocio
  • Ramirez Velez, Robinson

• Objective: Describing the relationship of stages of behavioural change regarding fruit and vegetable consumption with nutritional state in a group of schoolchildren from Bogotá, Colombia, who were involved in the FUPRECOL study. Methods: This was a cross-sectional study involving 1,922 children and adolescents, aged 9 to 17 years-old, who were attending 9 state educational institutions in Bogotá. They filled in a self-completed questionnaire about behavioural change (CCC-Fuprecol) which had been validated in the FUPRECOL study; the BMI was calculated as nutritional state marker. Prevalence was calculated and associations were established by binary logistic regression models.Results: The sample consisted of 1,045 females (54.3%) and 877 males (45.6%). The male subgroup (children aged 9 to 12 years-old compared to adolescents aged 13 to 17 years-old) consumed more fruit during the maintenance stage (53.3% cf 38.8%; X2 p<0.001), followed by the preparation/action stage (25.0% cf 32.4%; X2 p<0.001). The greatest fruit consumption in 9 to 12 year-old females occurred during the maintenance stage (54.4%), unlike adolescents aged 13 to 17 years-old who stated that this happened with greater frequency during the preparation/action stage (42.0%). It was observed that belonging to the group of females was associated as a variable for compliance with the minimum recommendation for fruit and vegetables (OR 1.54: 1.22-1.93 95%CI; OR 1.48; 1.19-1.84 95%CI), respectively.Conclusions: Around 2/3 of the participants intended to or complied with the recommendations for consuming fruit and vegetables. The early identification of children and adolescents having low consumption of vegetables will facilitate introducing interventions for promoting healthy behaviour patterns to prevent cardio-metabolic risk during adulthood.
  • Objetivo: Describir la relación de las etapas de cambio conductual frente al consumo defrutas y verduras con el estado nutricional en un grupo de escolares de Bogotá, Colombia, pertenecientes al estudio FUPRECOL.Métodos: Estudio de corte transversal en 1.922 niños y adolescentes entre 9 y 17 años,pertenecientes a nueve instituciones educativas oficiales de Bogotá. Se aplicó de maneraauto-diligenciada el cuestionario de cambio de comportamiento (CCC-Fuprecol) validado en el “estudio FUPRECOL” y se calculó el Índice de Masa Corporal (IMC) comomarcador del estado nutricional. Se calcularon prevalencias y se establecieron asociaciones mediante modelos de regresión logística binaria.Resultados: La muestra estuvo conformada por 1.045 niños-niñas y adolescentes vshombres (45.6%) y mujeres (54.3%) y 877. La mayor proporción de consumo de frutas en el subgrupo de hombres (niños entre 9 y 12 años vs. adolescentes entre 13 y 17 años) se observó en la etapa de mantenimiento, (53.3 % vs. 38.8 %, X2 p<0.001), seguido de preparación/acción (25.0 % vs. 32.4 %, X2 p<0.001). En mujeres entre 9 y 12 años, la mayor proporción se ubicó en la etapa de mantenimiento (54.4 %), a diferencia de las adolescentes entre 13 y 17 años que acusaron mayor frecuencia la etapa de preparación/acción (42.0 %). Se observó que pertenecer al grupo de mujeres, se asociaba como variable para el cumplimiento de la recomendación mínima de frutas y verduras con valores de OR 1.54 (IC95% 1.22-1.93) y OR 1.48 (IC95% 1.19-1.84), respectivamente.Conclusiones: Aproximadamente, 66 % de los participantes tienen la intención o lavoluntad de cumplir las recomendaciones de consumo de frutas y verduras. La identificación temprana de niños y adolescentes con bajo consumo de alimentos vegetales, permitirá implementar intervenciones para promover comportamientos saludables a fin de prevenir el riesgo cardiometabólico en la edad adulta.

• 2016/03/04

• Behavioural patterns