The relationship between the consumption of digital media, participation and political efficacy. A study about young university students in Colombia Academic Article

journal

  • Revista Latina de Comunicacion Social

abstract

  • Introducción: La participación política es esencial para la consolidación democrática, dado que, mediante el involucramiento social, la ciudadanía puede alcanzar consensos y desarrollar deliberaciones públicas. Esto es especialmente importante en Colombia, cuya sociedad se ha visto envuelta tanto en un conflicto armado durante más de cinco décadas, como asolada por las mafias asociadas al narcotráfico, la brecha económica y la falta de presencia del Estado en algunas regiones, entre otras. Metodología: A través de una encuesta a 581 jóvenes universitarios colombianos, hemos evaluado la relación entre cuatro categorías que pueden ser determinantes para la calidad democrática, como son el consumo de medios digitales, la participación en línea y fuera de línea y la eficacia política. Resultados y conclusiones: En los resultados, además de un vínculo entre las variables indicadas, observamos un bajo consumo de medios tradicionales, así como una falta de participación –en línea y fuera de línea-, en los estudiantes consultados.
  • The political participation is essential for the democratic consolidation, considering thatthrough social engagement, citizens are able to achieve consensus and develop public deliberations.This is especially important in Colombia, a society surrounded by an armed conflict for more than fivedecades, as well as devastated by drug trafficking mafias, economic breach and the lack of presenceof the State in some regions, among some of them. Methodology: Using a survey to 581 Colombianyoung university students, we evaluated the relationship between four categories that can bedeterminant for democratic quality, such as the consumption of digital media, online and offlineparticipation and political efficacy. Results and conclusions: In our findings, besides a link betweenaforementioned variables, we observe a low consumption of traditional media in respondents, as wellas a lack of participation -online and offline-.

publication date

  • 2018/3/19

keywords

  • consumption
  • democratic
  • online
  • participation
  • political

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1138-5820

number of pages

  • 16

start page

  • 945

end page

  • 960