Módulos de Educación Interprofesional: Una apuesta pedagógica innovadora en programas de la salud.
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Interprofessional Education (IPE) contributes to health systems through cooperative management. It seeks a synergy of care between patients, families, caregivers and communities. The implementation of IPE programs in Colombia constitutes a challenge to be addressed from integrative pedagogical approaches with social relevance. This study describes the design and implementation of an interprofessional education strategy in health sciences. Three virtual modules and one territorial module were designed under a competency-based educational approach. Each module presents a different theoretical perspective: functional structuralism, sociology of conflict, social constructivism and pragmatism. The teaching-learning activities use case studies with incremental analysis episodes. The Kemp model was used for instructional design and the Model of Integrated Care in the Territory was used to trace the practical path of IPE. The MEIP course has been implemented for six academic terms since 2019. Students from seven health programs and faculty facilitators from various academic units have participated. It is framed within an innovative learning community that seeks to break paradigms among health professions, while expanding the capacity for interaction and fostering a critical view on the ways of interacting among work teams and resolving interprofessional conflicts. At the territorial level, it has favored a community vision that focuses on individuals and families as members of the interprofessional team. IPE in countries of the global south has an impact on collaborative practices that are committed to solutions in health systems. The MEIP strategy generates comprehensive learning determined by the analysis of social needs and the strengthening of comprehensive care through collaborative work. It is replicable in remote contexts where transdisciplinary work allows taking advantage of limited human and financial resources in the search for high quality care.
La Educación Interprofesional (EIP) contribuye a sistemas de salud desde la gestión cooperativa. Busca una sinergia de cuidado entre pacientes, familias, cuidadores y comunidades. La implementación de programas de EIP en Colombia constituye un reto a ser abordado desde enfoques pedagógicos integradores con pertinencia social. Este estudio describe el diseño y la implementación de una estrategia de educación interprofesional en ciencias de la salud. Se diseñaron tres módulos virtuales y uno territorial bajo un enfoque educativo por competencias. Cada módulo presenta una perspectiva teórica diferente: estructuralismo funcional, sociología del conflicto, constructivismo social y pragmatismo. Las actividades de enseñanza-aprendizaje utilizan estudios de caso con episodios de análisis incremental. Se utilizó el modelo Kemp para el diseño instruccional y el Modelo de Atención Integral en el Territorio para trazar la ruta práctica de la EIP. El curso MEIP se ha implementado durante seis periodos académicos desde el año 2019. Han participado estudiantes de siete programas de la salud y profesores facilitadores de diversas unidades académicas. Se enmarca en una comunidad de aprendizaje innovadora que busca romper paradigmas entre las profesiones de la salud, a la vez que expande la capacidad de interacción y fomenta una visión crítica sobre las formas de interactuar entre equipos de trabajo y resolver conflictos interprofesionales. A nivel territorial ha favorecido una visión comunitaria que se enfoca en las personas y las familias como miembros del equipo interprofesional. La EIP en países del sur global impacta en prácticas colaborativas que apuestan a soluciones en los sistemas de salud. La estrategia MEIP genera un aprendizaje integral determinado por el análisis de necesidades sociales y el fortalecimiento de la atención integral mediante el trabajo colaborativo. Es replicable en contextos remotos donde el trabajo transdisciplinar permite aprovechar recursos humanos y financieros limitados en la búsqueda de un cuidado de alta calidad.