Kind and Sinful, the Meaning of My Leadership Experience in Medical Education. An Autoethnographic Narrative Inquiry Academic Article

abstract

  • Introducción: Se ha puesto mucho énfasis en investigar los atributos del líder educativo, pero se ha prestado menos atención a comprender su experiencia de liderazgo. No obstante, explorar esa experiencia es crucial para reducir la brecha entre lo que esa persona debería estar haciendo y lo que realmente está haciendo. Objetivo: Comprender el significado de mi experiencia como líder en educación médica desde una perspectiva personal y pragmática. Métodos: Adopto un enfoque cualitativo, apoyado en una indagación narrativa autoetnográfica. Por este motivo, el manuscrito se escribió en primera persona. Recogí registros de diarios y realicé cuatro entrevistas (auto)semiestructuradas para recordar acontecimientos críticos (directa o indirectamente) relacionados con mi vida como líder educativa. Analicé los textos buscando personajes, temporalidad y lugares, así como aspectos culturales, tensiones y metáforas de mis historias de vida. Resultados: Compuse cuatro tramas resonantes representadas en las siguientes metáforas: a) el pecado original, b) el hijo malo se va de casa, c) hay que cortar cabezas de serpientes y d) llegó el apocalipsis. Conclusión: Mi historia me llevó a tener una comprensión diferente del liderazgo en educación médica. Esta comprensión tiene en cuenta las tensiones intrapersonales y cómo el uso del poder te cambia a ti en la práctica, más de lo que cambia a otras personas a tu alrededor (como teóricamente se supone).
  • Introduction: Much emphasis has been placed on investigating the attributes of the educational leader, but less attention has been given to understanding his/her leadership experience. Nonetheless, exploring that experience is crucial to reduce the gap between what that person should be doing and what he/she is actually doing. Aim: To understand the meaning of my experience as a leader in medical education from a personal and pragmatic perspective. Methods: I adopt a qualitative approach, supported by an autoethnographic narrative inquiry. For this reason, the manuscript was written in first person. I collected journal records and conducted four (auto)semi-structured interviews to recall critical events (directly or indirectly) related to my life as an educational leader. I analyzed the texts looking for characters, temporality and locations, as well as cultural aspects, tensions and metaphors of my life stories. Results: I composed four resonant plots represented in the following metaphors: a) the original sin, b) the bad son leaves home, c) snakes' heads must be cut off, and d) the apocalypse arrived. Conclusion: My story led me to hold a different understanding of medical education leadership. This understanding accounts for intrapersonal tensions and how the use of power changes you in practice, more than it changes other people around you (as theoretically assumed).

publication date

  • 2025-3-1

edition

  • 3

number of pages

  • 10

start page

  • 1

end page

  • 10