Las reformas ilustradas de la educación médica en tres colonias americanas, siglo XVIII y XIX Academic Article

abstract

  • Desde un enfoque comparativo-transcolonial analizamos las reformas ilustradas de la educación médica en los territorios coloniales de Santafé, Lima, Rio y Bahía. Primero, describimos las agendas reformistas ilustradas españolas y portuguesas; segundo, presentamos los planes ilustrados reformadores en cada colonia y sus procesos de generación para entender las particularidades de esa agenda reformista transcolonial en cada territorio; tercero, discutimos las ventajas del enfoque para comprender las dinámicas con respecto a las agendas transnacionales.
  • From a transcolonial and comparative approach we analize the medical education enlightened reforms in the colonial territories of Santafé, Lima, Rio and Bahía. First, we describe the Spanish and Portuguese enlightened reformist agenda; second, we present the enlightened reform plans in each colonial territory and the process of their constitution to understand the peculiarities of those transcolonial reformist agendas in each territory; third, we discuss the advantages of our theoretical and methodological approach to understand the dynamics regardind transcolonial agendas in these specific territories and in the field of medicine and surgery.

publication date

  • 2023-1-1

edition

  • 100

keywords

  • 18th Century
  • Agenda
  • American Colonies
  • Constitution
  • Education Reform
  • Enlightenment
  • Medical Education
  • Medicine
  • Reformist
  • Surgery
  • Territories
  • constitution
  • education
  • medicine
  • reform
  • surgery

number of pages

  • 30

start page

  • 1147

end page

  • 1176