A laboratory practice session conducted by a robot NAO was designed and implemented as part of a human-robot collaborative task session. With this purpose, the robot provided the participants with a set of step-by-step instructions that had the objective to turn on a LED with an embedded device. However, this study had the aim to evaluate the Pratfall effect in a teaching assistant scenario, thus, the robot provided both correct and incorrect instructions in some moments of the practice session, and the participants were requested to follow the robot’s instructions. Afterward, their reactions and perceptions were analyzed. To measure the participants’ perception towards the robot the NARS, RoSas, and questions about the instructions with errors were applied to the participants to identify their perceptions towards a non-perfect robot. It was found that all the participants finished the session, 65percent-flag-change of the participants could turn on the LED at the end of the session by following the robot’s instructions, and 66percent-flag-change of the participants realized the presence of errors. Lastly, it was found that the participants tended to present negative emotions every time the robot committed a mistake.
Se diseñó e implementó una sesión de práctica de laboratorio realizada por un robot NAO como parte de una sesión de tareas colaborativas entre humanos y robots. Para ello, el robot proporcionó a los participantes un conjunto de instrucciones paso a paso que tenían como objetivo encender un LED con un dispositivo integrado. Sin embargo, este estudio tuvo como objetivo evaluar el efecto Pratfall en un escenario de asistente docente, por lo que el robot proporcionó instrucciones tanto correctas como incorrectas en algunos momentos de la sesión de práctica, y se pidió a los participantes que siguieran las instrucciones del robot. Posteriormente se analizaron sus reacciones y percepciones. Para medir la percepción de los participantes hacia el robot, se les aplicaron NARS, RoSas y preguntas sobre las instrucciones con errores para identificar sus percepciones hacia un robot no perfecto. Se encontró que todos los participantes terminaron la sesión, el 65percent-flag-change de los participantes pudo encender el LED al final de la sesión siguiendo las instrucciones del robot y el 66percent-flag-change de los participantes se dio cuenta de la presencia de errores. Por último, se encontró que los participantes tendían a presentar emociones negativas cada vez que el robot cometía un error.