Infodemia: The role of fake news in COVID-19 as a reinforcer of beliefs and a decrease in the perception of risk of contagion in Colombian society + Truthful web information to entertain and educate about contagion
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Among the consequences of COVID-19 is the so-called "infodemia", which according to the WHO (2020) 1 refers to the dissemination of fake news, which in turn hinders the adoption of behaviours that prevent the risk of contagion and generates widespread panic among the civilian population. This is a time that merits asking about the beliefs behind these news stories that make them more credible than others in Colombian society.Objective: to identify factors that predispose people to favourably assimilate (i.e. believe, disseminate, support) fake news about COVID-19 in the Colombian context. A study of social networks will be carried out from March 2020 to September 2020 (start of the preventive measures and end date where the measures became more permissive).Methodology: qualitative network study that will focus on exploring and analysing twitter interactions based on the fake news identified and related to the pandemic (care, risk of contagion, characteristics of the disease, ways to prevent contagion, etc.).To support the verification of information, the websites Colombia Check, La Silla Vacía 2 and academic articles in specialised journals will be visited. From the first sampling of news items, common themes will be sought in order to explain which are the recurrent factors that predispose people to assimilate them more favourably (understanding favourability as the number of interactions, comments, number of times shared and whether or not people believe in the news item). With this information, the type of interactions (discourses, beliefs) that are promoted to strengthen the credibility of the news among people will be analysed. Finally, with the aim of promoting care and questioning current beliefs based on fake news about COVID-19 a website is intended to host diverse content: interviews (reacting to the news), quizzes that question fake news and the results of the research so that they can be easily disseminated and contribute to the country in these times of uncertainty.
Entre las consecuencias de la COVID-19 se encuentra la bien llamada “infodemia” que según la OMS (2020) 1 se refiere a la divulgación de fake news, esto a su vez dificulta la adopción de comportamientos que prevengan el riesgo de contagio y genera un pánico generalizado entre la población civil. Estamos ante una época que amerita preguntarse sobre las creencias detrás de estas noticias que las hacen más creíbles que otras en la sociedad colombiana.Objetivo: identificar factores que predisponen a asimilar favorablemente (ej. creer, divulgar, apoyar) las fake news sobre COVID-19 en el contexto colombiano. Se realizará un estudio de redes sociales desde marzo 2020 hasta septiembre de 2020 (inicio de las medidas preventivas y fecha fin donde las medidas se hicieron más permisivas).Metodología: estudio de redes de corte cualitativo que se centrará en explorar y analizar las interacciones de twitter a partir de las noticias falsas que se identifiquen y que tengan relación con la pandemia (cuidado, riesgo de contagio, características de la enfermedad, formas de prevenir el contagio, etc).Como apoyo a la verificación de información se visitará las páginas Colombia Check, La Silla Vacía 2 y artículos académicos de revistas especializadas. A partir del primer muestreo de noticias se buscarán temas comunes para explicar cuáles son los factores recurrentes y que predisponen a que se las asimile de forma más favorable (entendiendo favorabilidad como número de interacciones, comentarios, número de veces compartida y si las personas creen o no en la noticia). Con esta información se analizará a su vez el tipo de interacciones, (discursos, creencias) que se promueven para fortalecer la credibilidad de la noticia entre las personas. Finalmente, con el objetivo de promover el cuidado y cuestionar las creencias actuales basadas en noticias falsas sobre COVID-19 se pretende un sitio web que albergue contenido diverso: entrevistas (reaccionando a las noticias), test que cuestionen las fake news y los resultados de la investigación de forma que puedan ser fácilmente difundidos y contribuyan al país en estos momentos de incertidumbre.