Objective: To understand the perception of students from two schools in Colombia on the use of humor in the educational context.Methodology: Qualitative case study, with descriptive scope. Instrument: Ad hoc matrix on “routes of school coexistence” focused on a situation of humor at school. Participants: n = 160 middle and early adolescence students.Results: From the students' perspective, bullying is used as a synonym for teasing; suggesting that episodes of aggression are accompanied by a hostile use of humor. In addition, the use of hostile humor at school is related to reaffirmation of hierarchies, discrimination and exclusion.Conclusions: It is important to continue delving into the relationship of hostile humor with bullying for more contextualized school intervention programs and, that, use humor as a way to identify potential problems for intervention avoiding normalizing more subtle expressions of school violence.
Objetivo: Comprender la percepción de los estudiantes de dos colegios de Colombia sobre el uso del humor en el contexto educativo.Metodología: Estudio de caso de corte cualitativo, con alcance descriptivo. Instrumento: Matriz ad hoc sobre “rutas de convivencia escolar” enfocada en una situación de humor en la escuela. Participantes: n = 160 estudiantes adolescencia media y temprana.Resultados: Desde la perspectiva de los estudiantes, el bullying se usa como sinónimo de burla; lo que sugiere que los episodios de agresión se acompañan por un uso hostil del humor. Además, el uso del humor hostil en la escuela se relaciona con reafirmación de jerarquías, discriminación y exclusión.Conclusiones: Es importante continuar ahondando en la relación del humor hostil con el bullying para programas de intervención escolar más contextualizados y, que, usen el humor como una forma para identificar potenciales problemas de intervención evitando que se normalice expresiones más sutiles dela violencia escolar.