Chatbot for free legal advice view Grant

abstract

  • One of the problems that we observe in the development of the research activities of the seedbed is the lack of effective access to the administration of justice by citizens and the possibilities offered by technology to reduce the barriers that keep people away from legal resources. In this sense, from the seedbed we have been working with the Legal Clinic of the Faculty of Jurisprudence of the Universidad del Rosario in the creation and implementation of a legal chatbot to address the queries of the vulnerable population that requires free legal assistance. Chatbots are computer applications based on artificial intelligence, which allow the simulation of conversations with a person, by issuing automated responses to queries, which, in this case, are of legal content, raised through natural language. Their operation is based on the bot with the ability to perform tasks autonomously, i.e. without the help of a human. They operate in messaging applications that incorporate a conversational interface.In the development of the implementation of the chatbot for the attention of the users of the Legal Clinic, we have evidenced the need for a document that, as a result of research, analyzes the legal risks associated with the implementation of this technological tool. In the preliminary research work, we have found that there is no good practice guide or other type of document that includes the measures to be taken when chatbots are implemented. To address this need that links the University's outreach work with formative research, funding is required for two key aspects: (i) Technical training to the members of the seedbed on the software that allows the chatbot to function.
  • Una de las problemáticas que observamos en desarrollo de las actividades de investigación del semillero es la falta de acceso efectivo a la administración de justicia por parte de la ciudadanía y las posibilidades que ofrece la tecnología para reducir las barreras que alejan a las personas de los recursos jurídicos. En ese sentido, desde el semillero hemos venido trabajando con el Consultorio Jurídico de la Facultad de Jurisprudencia de la Universidad del Rosario en la creación e implementación de un chatbot jurídico que atienda las consultas de la población vulnerable que requiere asistencia jurídica gratuita. Los chatbots son aplicaciones informáticas fundamentadas en inteligencia artificial, los cuales permiten la simulación de conversaciones con una persona, al emitir respuesta de manera automatizada a las consultas, que, en este caso, son de contenido jurídico, planteadas mediante lenguaje natural. Su funcionamiento está basado en el bot con la capacidad de desarrollar tareas de manera autónoma, es decir, sin la ayuda de un humano. Éstos operan en aplicaciones de mensajería a las que se les incorpora un interfaz conversacional.En desarrollo de la implementación del chatbot para la atención de los usuarios del Consultorio Jurídico hemos evidenciado la necesidad de contar con un documento que, como resultado de investigación, analice los riesgos jurídicos asociados a la puesta en funcionamiento de esta herramienta tecnológica. En las labores preliminares de indagación, hemos encontrado que no existe una guía de buenas prácticas u otro tipo de documento que recoja las medidas que se deben tomar cuando se implementan chatbots. Para atender esa necesidad que vincula las labores de extensión de la Universidad con la investigación formativa se requiere financiación para dos aspectos fundamentales: i) Capacitación técnica a los miembros del semillero sobre el software que permite el funcionamiento del chatbot.ii) Diagramación de una guía de buenas prácticas

date/time interval

  • 2020-08-01 - 2021-08-24

keywords

  • Artificial intelligence
  • Computer applications