Post-pandemic face-to-face learning environments in undergraduate students: a scoping review protocol. Academic Article

abstract

  • La emergencia mundial impuesta por la presencia del Covid-19, generó transformaciones de alto impacto en la vida cotidiana de la población, desde el confinamiento hasta el incremento de formas de interacción social y de aprendizaje a través de canales virtuales. Producto de ello una vez superado el tiempo de pandemia, el interés por sus efectos, sigue siendo de relevancia en estudios sociales, económicos, de la salud, la tecnología y la educación. El retorno a los estudios presenciales en el ambiente universitario, supone nuevos procesos de acomodación por parte de los estudiantes y profesores, transformaciones pedagógicas, demandas cognitivas, emocionales, de comunicación y de habituación. Los estudios relacionados con el retorno a la presencialidad en ambientes universitarios son poco conocidos y ameritan una detallada indagación.
  • The global emergency imposed by the presence of Covid-19 generated high-impact transformations in the daily life of the population, from confinement to the increase in forms of social interaction and learning through virtual channels. As a result, now that the pandemic is over, interest in its effects continues to be relevant in social, economic, health, technology and education studies. The return to face-to-face studies in the university environment involves new processes of accommodation on the part of students and teachers, pedagogical transformations, cognitive, emotional, communication and habituation demands. Studies related to the return to face-to-face studies in university environments are little known and merit detailed investigation.

date/time interval

  • 2023-06-30 - 2024-07-30