Corporate social performance, emotions CSR and its effect on trust and commitment to the organization in medium-sized tourism sector organizations in Guadalajara (Mexico) and Bogotá (Colombia)
Grant
Overview
Affiliation
Research
View All
Overview
abstract
CSP is a highly relevant issue for organizations as it is analyzed from the organizational (macro) level and is related to operational performance indicators. In the studies on the subject, this relationship has been extensively addressed, in contrast, there are few studies that address CSP and its impacts at the individual or micro level. Based on the research gaps identified in the literature review, the aim of the project is to analyze the effect of corporate social performance and CSP emotions on employees' trust and commitment to the organization. This study seeks, in short, to contribute to the body of research on the micro-fundaments of CSP. In order to carry out the research, a quantitative study of a hypothetical-deductive type with correlational-causal scope is proposed. The population for the study is made up of employees of medium-sized tourism companies in Guadalajara (Mexico) and Bogotá (Colombia). The instruments for collecting information are scales that evaluate: corporate social performance perceived by employees,"CSP emotions", confidence in the organisation and commitment to the organisation. Techniques such as confirmatory factor analysis and reliability analysis as well as a model of structural equations will be used for data analysis. The research results will be used to help bridge identified research gaps and to circulate knowledge on the issue.
La RSE es un tema de alta relevancia para las organizaciones pues analizada desde el nivel organizacional (macro), se encuentra relacionada con indicadores de desempeño operacional. En los estudios sobre el tema, se ha abordado ampliamente esta relación, en contraste, son escasos los estudios en los que se aborda la RSE y sus impactos en el nivel individual o micro. A partir de los vacíos de investigación identificados en la revisión de la literatura, se propone como objetivo del proyecto analizar el efecto del desempeño social corporativo y las emociones RSE sobre la confianza y el compromiso de los empleados hacia la organización, se trata de un estudio que busca, en definitiva, aportar al cuerpo de investigación en torno a los micro-fundamentos de la RSE. Para desarrollar la investigación se propone un estudio de carácter cuantitativo, de tipo hipotético-deductivo con alcance correlacional-causal. La población para el estudio está constituida por empleados de empresas medianas del sector turismo en Guadalajara (México) y Bogotá (Colombia). Los instrumentos para la recolección de la información son escalas que evalúan: el desempeño social corporativo percibido por empleados, las “emociones RSE”, la confianza hacia la organización y el compromiso con la organización. Para el análisis de los datos se emplearán técnicas como el análisis factorial confirmatorio y análisis de fiabilidad, así como también un modelo de ecuaciones estructurales. Los resultados que se obtengan en la investigación servirán para ayudar a cerrar las brechas de investigación identificadas y para circular conocimiento en torno al tema.