Expansion of the scope of the project "Following the Thread of Errancy: Travellers from the Global South in the Urabá Region view Grant

abstract

  • En los últimos años la migración ha irrumpido en el ámbito nacional colombiano como una problemática central y como un problema humanitario de índole internacional. Sin embargo, la crisis migratoria de venezolanos en el territorio nacional no es el único escenario migratorio que ata al país a rutas de circulación transnacionales. Desde hace varios años también ha aumentado la circulación tanto de latinoamericanos como de africanos y asiáticos que usan el país como un puente con Centroamérica para llegar a Norteamérica, y que en muchos casos -pero no siempre- se encomiendan a redes de tráfico de migrantes. Tanto viajeros individuales como redes de tráfico de migrantes usan aeropuertos internacionales y pasos fronterizos terrestres y marítimos en Colombia para transitar hacia el Norte (Palma 2015; Khoudour-Castéras 2009). Regiones marginales del país como la frontera entre Colombia y Ecuador se han vuelto puntos principales en las rutas de circulación terrestres por las que entran extranjeros desde el país vecino para dirigirse hacia la frontera con Panamá, constituyendo estas dos fronteras como nodos centrales en las rutas hacia los Estados Unidos (UNODC 2013:17). En 2015 y 2016 el tránsito de estos viajeros cobró visibilidad en los medios nacionales cuando Panamá cerró su frontera con Colombia por el volumen de extranjeros que estaban cruzándola.Con algunas recientes excepciones (Echeverri y Acevedo 2018 y Valenzuela 2018), la mayor parte de los trabajos publicados sobre el tema se limitan a hacer revisiones de las políticas, reportes y leyes promovidas para atender el problema (ver Onzaga Barreto 2016: Khoudour-Castéras 2009 y UNODC 2013, entre otros). La experiencia de las personas que atraviesan diferentes partes del mundo y llegan a Colombia ha quedado relegada a artículos de prensa y algunas entrevistas en diferentes medios de comunicación. Así, se hace imprescindible un acercamiento a la experiencia de los viajeros que llegan a Colombia y hacen su tránsito a Centroamérica a través de su territorio. El paso de migrantes por zonas de frontera y sus efectos en la población local tampoco ha sido enmarcado en los insipientes estudios migratorios colombianos.Este proyecto busca ampliar los alcances del proyecto “Siguiendo el Hilo de la Errancia: Travesías de Viajeros del Sur Global por la Región de Urabá”, cuyo investigador principal es profesor de antropología de la Universidad de Antioquia y cuyo co-investigador es profesor en la Escuela de Ciencias Humanas de la Universidad del Rosario, y que empezará el segundo semestre de 2019. Nuestros objetivos deinvestigación son entender cómo se configura la experiencia de viajeros africanos, asiáticos y caribeños en su paso por el Urabá, y estudiar también sus interacciones con la población local. Planteado como un proyecto exploratorio que busca acercarse a la realidad social de la zona de Urabá, “Siguiendo el Hilo de la Errancia” fue planteado entre 2017 y 2018 para tener un primer acercamiento a la temática en una región de Colombia.Sin embargo, desde el planteamiento original del proyecto, la coyuntura migratoria en Estados Unidos ha creado un apresamiento de migrantes en las fronteras sur y norte de México, donde muchos de los viajeros que pasan inicialmente por nuestro país terminan esperando indefinidamente para gestionar una aplicación de asilo o tratar de entrar ilegalmente por los pasos informales cada vez más peligrosos y controlados por actores armados en la frontera. Este apresamiento implica varios puntos en el trayecto por Centroamérica y México que facilitan la interacción entre viajeros e investigadores que no habíamos previsto inicialmente. Así mismo, la coyuntura migratoria en Sur América, particularmente los efectos de la migración masiva de venezolanos a Colombia y Ecuador, ha generado cambios en las políticas migratorias de la región que pueden tener efecto sobre procesos transnacionales más amplios que traen a los viajeros extra-continentales a nuestro país.A raíz de lo anterior, vemos la necesidad de ampliar el alcance del proyecto original para incluir otros puntos en los trayectos de los migrantes por Colombia y de buscar alianzas institucionales con investigadores en Centro y Norteamérica para poder establecer una red académica amplia que nos permita seguir a los viajeros hasta sus destinos finales (sean estos EE.UU, Canadá, o México y potencialmente sus países de origen, si son deportados). El énfasis sobre la experiencia de los viajeros implica poder seguir sus trayectorias por diferentes regiones y países, lo que hace necesario unos esfuerzos de investigación articulados internacionalmente.De esta forma, buscamos ampliar el alcance inicial del proyecto original que se concentraba únicamente en la frontera entre Colombia y Panamá con algunas salidas exploratorias a la frontera de Colombia y Ecuador. Además de buscar escenarios donde podamos conocer e interactuar con los migrantes, buscaremos alianzas con instituciones del Estado, las administraciones locales y ONGs que atiendan migrantes, al mismo tiempo que necesitamos establecer alianzas con investigadores en esta región que puedan aportar a un proyecto futuro más amplio que siga los trayectos de los viajeros por el sur de Colombia. Así mismo, el proyecto original no contempla trabajo de campo en Medellín, donde muchos viajeros deben pasar a tramitar salvoconductos para seguir su camino, algo que necesitamos estudiar a fondo para avanzar hacia un proyecto más comprensivo que estudie el fenómeno a lo largo del continente.Siguiendo estas líneas, buscamos, además, establecer contacto con investigadores en puntos del trayecto en Centroamérica y en las fronteras sur y norte de México con el propósito de organizar una red de investigadores que pueda hacer seguimiento a las trayectorias de migrantes hasta Norteamérica. Esto generará los insumos académicos necesarios para plantear un proyecto futuro con un alcance a lo largo de toda la trayectoria de los migrantes. Hemos avanzado en la búsqueda de investigadores e instituciones interesadas, pero se hace necesario viajar a algunos lugares y hacer contactos personalmente. Algunos países por explorar, que tienen instituciones académicas con investigadores en temas de migración, son Panamá, Costa Rica y México.Conceptualmente, nuestra aproximación busca una reflexión crítica sobre el concepto migración y sus limitaciones para “explicar las incertidumbres que rodean la movilidad humana en el mundocontemporáneo, especialmente su relación con el estado-nación” (Echeverri y Acevedo 2018: 108). Los estudios transnacionales abordan críticamente esta relación (Levitt y Glick-Schiller 2004) al afirmar que “es común equiparar las ideas de Estado-nación y sociedad, circunscribir el análisis a sus fronteras territoriales y asociar a la identidad nacional las diferencias culturales implicadas en el desplazamiento” (Echeverri y Acevedo 2018: 108). Otro factor que dificulta deshacer el vínculo entre los conceptos de migración y estado-nación es la estrecha relación entre teoría de la migración y políticas gubernamentales (Echeverri y Acevedo 2018). Limitar los análisis migratorios a las fronteras nacionales y las políticas a su interior implica un “nacionalismo metodológico” que impide entender los marcos sociales, económicos y políticos que afectan los movimientos poblacionales más allá del estado nación (Wimmer y Glick Schiller 2002). En el caso de Colombia, esto ocurre tanto en la academia como a nivel de la política pública (Ordóñez y Colmenares 2019). A raíz de esto preferimos enmarcar las experiencias de las personas que atraviesan Colombia con miras a llegar a Centroamérica como “viajeros,” pues sus trayectorias pueden demorar años y sus movimientos ocurren en los márgenes de múltiples Estados y no pueden ser reducidas a una “migración” entre dos puntos (un país de origen y un país de destino). Pensar desde las márgenes también nos permite entender las formas en que los actores desafían, evaden y responden el sistema de control en el que están inmersos (Das y Pool 2004).Metodológicamente, el trabajo de campo en Medellín, Urabá y Nariño que necesitamos financiar (las primeras dos solo para el co-investigador de la Universidad del Rosario) será una aproximación etnográfica a las experiencias de viajeros y de personas que traban en instituciones del Estado colombiano, ONGs y asociaciones locales. El planteamiento del proyecto que buscamos ampliar, con su metodología, ya ha sido aprobado por el Comité de Ética de la Universidad de Antioquia. La recolección de datos en este caso se ampliaría a la frontera entre Colombia y Ecuador y a Medellín y serán presentadas junto con la documentación ya aprobada que incluye la metodología puntual al Comité de Ética de la Universidad del Rosario.Las visitas a Centroamérica y México son para establecer una red de investigadores con miras a plantear un proyecto con alcance internacional a lo largo de los trayectos de los viajeros. En este sentido, esta parte de la ampliación no implicará levantar datos, sino de reuniones y actividades académicas. BibliografíaDaas, V. Poole, D. (2004) Anthropology in the margins of the state. Oxford, Santa Fe: SAR Press, James Currey.Echeverri, J. Acevedo, L. (2018). Pensando a través de la errancia: travesías y esperas de viajeros africanos en Quito y Dakar. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 32: 105-123.Khoudour-Castéras, D. (2009). “Efectos de la migración sobre el trabajo infantil en Colombia”. Revista de Economía Institucional 11 (20).Levitt, Peggy, and Nina Glick Schiller (2004). Conceptualizing Simultaneity: A Transnational Social Field Perspective on Society. International Migration Review 38(3): 1002–1039Onzaga B. Yira T. (2016). Tráfico de Migrantes a Través de Colombia: los Límites del Régimen Internacional (2005-2016). Trabajo de Grado. Maestría en relaciones Internacionales. Universidad Javeriana. Bogotá.Ordóñez, J. y Colmenares, F. (2019) Tres generaciones del transnacionalismo Kichwa-Otavalo. Migraciones InternacionalesPalma, M. (2015). “¿País de emigración, inmigración, tránsito y retorno? La formación de un sistema de migración colombiano”. OASIS 0 (21): 7–28.UNODC (2013). Dimensión del delito de tráfico de migrantes en Colombia: realidades institucionales, legales y judiciales. Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito. Bogotá.Valenzuela, S. (2018). Ayudando a los chilangos: solidaridad, políticas, redes y subjetividades en Turbo (Antioquia) (Tesis de Maestría) Universidad de Antioquia, MedellínWimmer, A. y N. Glick Schiller (2002). Methodological nationalism and beyond: Nation–State building, migration and the social sciences. Global Networks 2(4): 301–334.
  • In recent years migration has burst into the Colombian national scene as a central problem and as a humanitarian problem of an international nature. However, the migration crisis of Venezuelans in the national territory is not the only migration scenario that ties the country to transnational circulation routes. For several years now, there has also been an increase in the circulation of both Latin Americans and Africans and Asians who use the country as a bridge with Central America to reach North America, and who in many cases - but not always - are entrusted to migrant trafficking networks. Both individual travelers and migrant trafficking networks use international airports and land and sea border crossings in Colombia to transit north (Palma 2015; Khoudour-Castéras 2009). Marginal regions of the country such as the border between Colombia and Ecuador have become major points on the land circulation routes through which foreigners enter from the neighbouring country to head for the border with Panama, with these two borders constituting central nodes in the routes to the United States (UNODC 2013:17). In 2015 and 2016 the transit of these travellers became visible in the national media when Panama closed its border with Colombia because of the volume of foreigners crossing it.With some recent exceptions (Echeverri and Acevedo 2018 and Valenzuela 2018), most of the work published on the subject is limited to reviews of policies, reports and laws promoted to address the problem (see Onzaga Barreto 2016: Khoudour-Castéras 2009 and UNODC 2013, among others). The experience of people who travel to Colombia from different parts of the world has been relegated to press articles and some interviews in different media. Thus, it is essential to approach the experience of travelers who arrive in Colombia and make their way to Central America through its territory. The passage of migrants through border areas and its effects on the local population has not been framed in the incipient Colombian migratory studies either.This project seeks to broaden the scope of the project "Following the Thread of Errancy: Travellers from the Global South in the Urabá Region", whose principal researcher is a professor of anthropology at the University of Antioquia and whose co-researcher is a professor at the School of Human Sciences at the University of Rosario, and which will begin in the second semester of 2019. Our objectives ofThe aim of this research is to understand how the experience of African, Asian and Caribbean travellers is shaped during their passage through the Urabá, and also to study their interactions with the local population. Planned as an exploratory project that seeks to approach the social reality of the Urabá area, "Following the Thread of Errancy" was proposed between 2017 and 2018 to have a first approach to the subject in a region of Colombia.However, since the project's original proposal, the migration situation in the United States has created an imprisonment of migrants on Mexico's southern and northern borders, where many of the travellers who initially pass through our country end up waiting indefinitely to apply for asylum or try to enter illegally through the increasingly dangerous informal crossings controlled by armed actors on the border. This apprehension involves several points on the journey through Central America and Mexico that facilitate interaction between travelers and researchers that we had not initially anticipated. Likewise, the migratory situation in South America, particularly the effects of the massive migration of Venezuelans to Colombia and Ecuador, has generated changes in the region's migratory policies that can have an effect on broader transnational processes that bring extra-continental travelers to our country.As a result of the above, we see the need to broaden the scope of the original project to include other points in the migrants' journeys through Colombia and to seek institutional alliances with researchers in Central and North America in order to establish a broad academic network that will allow us to follow the travelers to their final destinations (whether these are the United States, Canada, or Mexico and potentially their countries of origin, if they are deported). The emphasis on the traveler's experience implies being able to follow their trajectories through different regions and countries, which requires internationally articulated research efforts.In this way, we sought to broaden the initial scope of the original project that concentrated only on the Colombia-Panama border with some exploratory outlets to the Colombia-Ecuador border. In addition to seeking scenarios where we can meet and interact with migrants, we will seek alliances with state institutions, local administrations and NGOs that serve migrants, while we need to establish alliances with researchers in this region who can contribute to a broader future project that follows the journeys of travelers through southern Colombia. Likewise, the original project does not contemplate field work in Medellín, where many travelers must go through safe conduct procedures in order to continue their journey, something that we need to study in depth in order to advance towards a more comprehensive project that studies the phenomenon throughout the continent.Following these lines, we also seek to establish contact with researchers at points along the way in Central America and on the southern and northern borders of Mexico in order to organize a network of researchers who can follow the trajectories of migrants to North America. This will generate the necessary academic input to propose a future project with a scope along the entire trajectory of the migrants. We have made progress in the search for interested researchers and institutions, but it is necessary to travel to some places and make personal contacts. Some countries yet to be explored, which have academic institutions with researchers on migration issues, are Panama, Costa Rica and Mexico.Conceptually, our approach seeks a critical reflection on the concept of migration and its limitations in order to "explain the uncertainties surrounding human mobility in the worldcontemporary, especially its relationship to the nation state" (Echeverri and Acevedo 2018: 108). Transnational studies critically address this relationship (Levitt and Glick-Schiller 2004) by stating that "it is common to equate the ideas of nation-state and society, to circumscribe the analysis to their territorial boundaries and to associate the cultural differences involved in displacement with national identity" (Echeverri and Acevedo 2018: 108). Another factor that makes it difficult to undo the link between the concepts of migration and the nation-state is the close relationship between migration theory and government policies (Echeverri and Acevedo 2018). Limiting migration analysis to national borders and policies within them implies a "methodological nationalism" that prevents understanding the social, economic and political frameworks that affect population movements beyond the nation state (Wimmer and Glick Schiller 2002). In the case of Colombia, this occurs both in academia and at the level of public policy (Ordóñez and Colmenares 2019). As a result, we prefer to frame the experiences of people who pass through Colombia with a view to arriving in Central America as "travelers," since their trajectories can take years and their movements occur on the margins of multiple states and cannot be reduced to a "migration" between two points (a country of origin and a country of destination). Thinking from the margins also allows us to understand the ways in which actors challenge, evade, and respond to the system of control in which they are immersed (Das and Pool 2004).Methodologically, the fieldwork in Medellín, Urabá and Nariño that we need to fund (the first two only for the co-researcher from the Universidad del Rosario) will be an ethnographic approach to the experiences of travellers and people working in Colombian state institutions, NGOs and local associations. The approach of the project that we seek to expand, with its methodology, has already been approved by the Ethics Committee of the University of Antioquia. The data collection in this case would be extended to the border between Colombia and Ecuador and to Medellín and will be presented together with the already approved documentation that includes the specific methodology to the Ethics Committee of the Universidad del Rosario.The visits to Central America and Mexico are to establish a network of researchers with a view to proposing a project with international scope along the travellers' routes. In this sense, this part of the expansion will not involve collecting data, but rather meetings and academic activities. BibliographyDaas, V. Poole, D. (2004) Anthropology in the margins of the state. Oxford, Santa Fe: SAR Press, James Currey.Echeverri, J. Acevedo, L. (2018). Thinking through wandering: journeys and waits of African travellers in Quito and Dakar. Antipode. Journal of Anthropology and Archaeology 32: 105-123.Khoudour-Castéras, D. (2009). "Effects of migration on child labour in Colombia". Revista de Economía Institucional 11 (20).Levitt, Peggy, and Nina Glick Schiller (2004). Conceptualizing Simultaneity: A Transnational Social Field Perspective on Society. International Migration Review 38(3): 1002-1039Onzaga B. Yira T. (2016). Migrant Trafficking through Colombia: the Limits of the International Regime (2005-2016). Graduate work. Master in International Relations. Javeriana University. Bogotá.Ordóñez, J. and Colmenares, F. (2019) Tres generaciones del transnacionalismo Kichwa-Otavalo. International MigrationsPalma, M. (2015). "Country of emigration, immigration, transit and return? The formation of a Colombian migration system". OASIS 0 (21): 7-28.UNODC (2013). Dimension of the crime of migrant trafficking in Colombia: institutional, legal and judicial realities. United Nations Office on Drugs and Crime. Bogotá.Valenzuela, S. (2018). Helping chilangos: solidarity, policies, networks and subjectivities in Turbo (Antioquia) (Master's thesis) University of Antioquia, MedellínWimmer, A. and N. Glick Schiller (2002). Methodological nationalism and beyond: Nation-State building, migration and the social sciences. Global Networks 2(4): 301-334.

date/time interval

  • 2020-01-31 - 2022-05-24

keywords

  • Central America
  • Colombia
  • Costa Rica
  • Ecuador
  • International Organizations
  • Mexico
  • National Policy
  • Panama
  • airport
  • anthropology
  • archaeology
  • bibliography
  • child labor
  • contact
  • country of origin
  • cultural difference
  • ethics committee
  • experience
  • government policy
  • human sciences
  • imprisonment
  • interaction
  • international migration
  • international regime
  • international scope
  • local population
  • magazine
  • methodology
  • migrant
  • migration
  • migration theory
  • nation state
  • national border
  • national identity
  • nationalism
  • neighboring countries
  • non-governmental organization
  • population development
  • scenario
  • social field
  • social reality
  • strategic alliance
  • travel
  • university
  • university teacher