Implementación de una estrategia de e-health para el tamizaje y educación en salud de pacientes post-Covid desde una visión interdisciplinaria Academic Article

abstract

  • La pandemia del COVID-19 ha impactado la salud de la población a nivel físico y mental, lo que ha generado una acelerada utilización de las tecnologías de la información y las comunicaciones para ofrecer servicios de atención, vigilancia y documentación sanitarias, así como educación e investigación en salud. Es así como, se han desarrollado diferentes propuestas de e-health con el fin de brindar apoyo a la población en general durante la pandemia, debido a la evidencia que demuestra sobre la facilitación de acceso a la educación en salud y participación de la población. De esta manera, las herramientas e-health permiten mantener la atención a las personas con patologías crónicas al igual que brindar soporte sobre educación y prevención sobre el COVID-19. En Colombia 2,1 millones de personas se han recuperado de la enfermedad, pero podrían quedar con secuelas físicas y mentales, por lo cual es importante la valoración, seguimiento y educación en salud a pacientes recuperados de COVID-19, desde un enfoque interdisciplinario (medicina, fisioterapia, fonoaudiología, terapia ocupacional, nutrición). Por tanto, crear una estrategia educativa interdisciplinar, basada en e-health, para el tamizaje y educación al paciente post-COVID-19, es pertinente en el proceso de recuperación física y mental de la población afectada, a través del acceso a información confiable que apoye los procesos de rehabilitación postCOVID-19, con el fin de lograr personas, familias y comunidades informadas y empoderadas, minimizando riesgos.
  • The COVID-19 pandemic has impacted the health of the population at the physical and mental level, which has generated an accelerated use of information and communication technologies to offer health care, surveillance and documentation services, as well as to provide health care services, surveillance and documentation. information and communication technologies to provide health care, surveillance and documentation services, as well as health education and research. health education and research. Thus, different e-health proposals have been developed with the aim of providing support to the general population during the pandemic, due to the evidence that demonstrates the facilitation of access to health education and participation of the population. In this way, e-health tools can maintain care for people with chronic conditions as well as provide support for VOC education and prevention. education and prevention on COVID-19. In Colombia, 2.1 million people have recovered from the disease, but they could be left with physical and mental mental and physical sequelae, which is why it is important to assess, follow up and provide health education to patients who have recovered from COVID-19, based on the COVID-19, from an interdisciplinary approach (medicine, physiotherapy, speech therapy, occupational therapy, nutrition). Therefore, to create an interdisciplinary interdisciplinary educational strategy, based on e-health, for the screening and education of post-COVID-19 patients, is relevant in the process of physical and mental recovery of the affected population. physical and mental recovery of the affected population, through access to reliable information that supports the post-COVID-19 rehabilitation processes, in order to achieve informed and empowered individuals, families and communities, minimizing risks.

date/time interval

  • 2021-03-01 - 2024-09-03

keywords

  • Access to Information
  • Colombia
  • Communication
  • Delivery of Health Care
  • Documentation
  • Education
  • Health
  • Health Education
  • Health Services
  • Information Technology
  • Medicine
  • Mental Processes
  • Occupational Therapy
  • Pandemics
  • Patient Education
  • Physical Phenomena
  • Population
  • Population Health
  • Rehabilitation
  • Speech Therapy
  • Technology