Tecnologías y Rehabilitación Una Oportunidad Interprofesional Para El Encuentro con La Diversidad
Chapter
Overview
Identity
Additional Document Info
View All
Overview
abstract
Interprofessional Education (IPE) occurs when two or more professions learn from each other to improve collaboration and quality of care services.care. This education must be based on planned, purposeful, concerted, and sustained collaborative practice. In the framework of assistive technology design, IPE is essential to the evaluation, design and implementation process. It must also establish a context analysis that enables a user-centered approach based on a framework of fairness, equity and accessibility. This report demonstrates a successful case of an assistive technology course for rehabilitation and biomedical engineering students at a higher education institution. The course is based on active and experiential learning strategies that involve specialized visits to foundations that work with people with disabilities, role-playing, hackathons, research workshops, and remote international collaborative learning strategies. The results show successful experiences of interprofessional collaboration that have allowed the creation of a community that responds to the needs of the population with disabilities, through the creation of assistive technologies and low-cost assistive products that promote occupational participation in different valued and meaningful areas.
La Educación Interprofesional (EIP) ocurre cuando dos o más profesiones aprenden de cada una para mejorar la colaboración y la calidad de servicios decuidado. Esta educación debe partir de una práctica colaborativa planeada, con propósito, concertada y sostenida. En el marco del diseño de tecnologías de asistencia, la EIP es esencial para el proceso de evaluación, diseño e implementación. Además, debe establecer un análisis del contexto que permita un abordaje centrado en el usuario y basado en un marco de justicia, equidad y facilidad de acceso. El presente reporte demuestra un caso exitoso de un curso de tecnologías de asistencia dirigido a estudiantes de áreas de rehabilitación e ingeniería biomédica en una Institución de Educación Superior. El curso parte de estrategias de aprendizaje activo y experiencial que involucran visitas especializadas a fundaciones que trabajan con personas con discapacidad, juegos de roles, hackatón, semillero de investigación, y estrategias de aprendizaje colaborativo internacional de manera remota. Los resultados muestran experiencias exitosas de colaboración interprofesional que han permitido la creación de una comunidad que responde a las necesidades de la población con discapacidad, mediante la creación de tecnologías de asistencia y productos de apoyo de bajo costo que promueven la participación ocupacional en diferentes ámbitos valorados y significativos.