A cultural approach to child development in Latin American Indigenous Communities Academic Article

abstract

  • Child development is a continuous neurobiological process shaped by established cultural norms. The historical, social, political, and economic context determines the child rearing patterns and influences the children's behavior and conduct. Distinctive approaches towards child development are evidenced among western societies and indigenous communities, each with a different set of social expectations and demands. In contrast to modern practices, indigenous communities are characteristic for their learning processes based on oral transmission and observation, as well as their particular respect for nature and the surrounding environment. This cultural approach to upbringing patterns highlights the unique perspective of latin american ethnicities towards the concept of child development and its impact on the overall functioning of each.
  • El desarrollo infantil es un proceso neurobiológico continuo moldeado por normas culturales establecidas. El contexto histórico, social, político y económico determina las pautas de crianza e influye en el comportamiento y la conducta de los niños. Las sociedades occidentales y las comunidades indígenas adoptan distintos enfoques del desarrollo infantil, cada una de ellas con un conjunto diferente de expectativas y exigencias sociales. A diferencia de las prácticas modernas, las comunidades indígenas se caracterizan por sus procesos de aprendizaje basados en la transmisión oral y la observación, así como por su particular respeto por la naturaleza y el entorno circundante. Este enfoque cultural de las pautas de crianza pone de relieve la singular perspectiva de las etnias latinoamericanas hacia el concepto de desarrollo infantil y su repercusión en el funcionamiento general de cada una de ellas.

date/time interval

  • 2023-10-01 - 2024-10-01

keywords

  • economics
  • ethnicity
  • learning process
  • respect
  • society