Experiences in training for the basic supply of wheelchairs: Universidad del Rosario and Universidad CES Academic Article

abstract

  • Bearing in mind that 1.5percent-flag-change of people in the world need a wheelchair to fulfill their right to personal mobility and promote other rights such as access to education, work, leisure and recreation. Of these people who require a wheelchair to live independently, only 15percent-flag-change manage to access it due to multiple barriers, one of the most important being the lack of knowledge of professionals regarding assistive products and the evaluation of the wheelchair. user and their environment to prescribe the appropriate products and perform user training. This, added to the economic barriers to accessing these products, means that users potentially benefiting from wheelchairs cannot access what they need to achieve levels of functioning that allow them to live with dignity. The objective of the project is to determine the changes in knowledge about manual wheelchairs generated in students and graduates of physiotherapy from the Universidad del Rosario and the CES University through a study with a quantitative, observational, analytical approach, by the number of measurements to the participants is cross-sectional, due to temporality it is retrospective, with a correlational scope. From a secondary source, through the results of a survey applied in a web environment to students and graduates before and after receiving training in wheelchair provision at the CES University and the Rosario University between 2017 and 2021 (see attached). The results of the application of the questionnaire on basic knowledge in wheelchair supply of the International Society of Wheelchairs Professionals (ISWP), from the same years, will be analyzed; the test is based on the WHO Guidelines for the Provision of Manual Wheelchairs at the basic level. The project aims to generate recommendations on the design of improvement plans that allow adjustments to be made in the curricular mesh of physiotherapy programs in order to guarantee basic skills in new professionals and promote an adequate supply of wheelchairs for those who require them; promote a space for reflection on the importance of the role of physiotherapists in the provision of wheelchairs and their impact to generate transformations promoting inclusive and just societies; identify the knowledge obtained by the participants (students and graduates) in the provision of manual wheelchairs in structured training in the two physiotherapy programs and generate improvement actions in the curricula.
  • Teniendo en cuenta que el 1,5percent-flag-change de las personas en el mundo necesita una silla de ruedas para cumplir su derecho a la movilidad personal y potenciar otros derechos como el acceso a la educación, el trabajo, el ocio y la recreación. De estas personas que requieren una silla de ruedas para vivir de manera independiente, sólo el 15percent-flag-change logran acceder debido a múltiples barreras, una de las más importantes es la falta de conocimiento de los profesionales con relación a los productos de apoyo y a la evaluación del usuario y su entorno para prescribir los productos apropiados y realizar entrenamiento al usuario. Esto, sumado a las barreras económicas para el acceso a estos productos hace que los usuarios potencialmente beneficiados por sillas de ruedas no puedan acceder a lo que requieren para conseguir niveles de funcionamiento que les permita vivir dignamente. El objetivo del proyecto es determinar los cambios en los conocimientos sobre sillas de ruedas manuales generados en estudiantes y egresados de fisioterapia de la Universidad del Rosario y la Universidad CES a través de un estudio con enfoque cuantitativo, observacional, de tipo analítico, por el número de mediciones a los participantes es transversal, por la temporalidad es retrospectivo, con alcance correlacional. De fuente secundaria, a través de los resultados de una encuesta aplicada en ambiente web a estudiantes y egresados antes y después de recibir formación en suministro de silla de ruedas en la Universidad CES y en la Universidad del Rosario entre los años 2017 y 2021 (ver adjunto). Se analizarán los resultados de la aplicación del cuestionario sobre conocimiento básico en suministro de sillas de ruedas de la International Society of Wheelchairs Professionals (ISWP), de los mismos años; el examen está basado en las Pautas de la OMS para el Suministro de Sillas de Ruedas Manuales en el nivel básico. El proyecto pretende generar recomendaciones sobre el diseño de planes de mejoramiento que permitan hacer ajustes en la malla curricular de los programas de fisioterapia con el fin de garantizar competencias básicas en los nuevos profesionales y promover un adecuado suministro de sillas de ruedas para quienes las requieren; promover un espacio de reflexión sobre la importancia del rol de los fisioterapeutas en el suministro de sillas de ruedas y su impacto para generar transformaciones promoviendo sociedades incluyentes y justas; identificar el conocimiento obtenido por los participantes (estudiantes y egresados) en el suministro de silla de ruedas manuales en la formación estructurada en los dos programas de fisioterapia y generar acciones de mejoramiento en las mallas curriculares.

date/time interval

  • 2021-12-15 - 2022-11-30

keywords

  • WHO
  • basic supply
  • curriculum
  • economics
  • education
  • evaluation
  • experience
  • functionality
  • graduate
  • guarantee
  • health professionals
  • lack
  • physiotherapist
  • questionnaire
  • recreation
  • society
  • student