Coverage of suicide in traditional media in colombia, before and during the pandemic (2018-2021) Academic Article

journal

  • Revista Latina de Comunicacion Social

abstract

  • Introducción: La OMS realizó recomendaciones para la publicación responsable de noticias sobre suicidio, tras la evidencia de los efectos de la imitación de esta conducta por su inadecuada transmisión. La pandemia de COVID-19 tuvo un efecto negativo en la salud mental de la población humana, generando estados de franca vulnerabilidad.El objetivo principal de este estudio fue analizar las características de las noticias sobre suicidio publicadas en medios masivos tradicionales en Colombia, antes y durante la pandemia de COVID-19 (2018-2021), de acuerdo con las recomendaciones mencionadas. Metodología: Se realizó un estudio documental en el que se analizó el contenido de 92 noticias sobre suicidio.Resultados: El 100percent-flag-change de las noticias muestra deficiencias a la hora de seguir las recomendaciones de la OMS, especialmente a la hora de aprovechar la oportunidad para educar al público sobre el suicidio (96,7percent-flag-change); utilizar fotografías o vídeos con cautela (98,9percent-flag-change); prestar atención al informar sobre suicidios de famosos (100percent-flag-change) y ofrecer información sobre dónde buscar ayuda (95,7percent-flag-change). Hubo diferencias en el seguimiento de las recomendaciones antes y durante la pandemia. Discusión: El seguimiento de las recomendaciones de la OMS en la transmisión de noticias sobre suicidio fue muy bajo, lo que puede ser un factor de riesgo que aumente la probabilidad de ocurrencia del efecto Werther.Conclusiones: Los medios de comunicación tienen una alta responsabilidad en la transmisión de noticias sobre el suicidio y pueden contribuir decisivamente en la imitación pero también en la prevención y educación sobre esta conducta.
  • Introduction: The WHO made recommendations for the responsible publication of news about suicide, after the evidence of the effects of imitation of this behavior due to its inadequate transmission. The COVID-19 pandemic had a negative effect on the mental health of the human population, generating states of frank vulnerability. The main objective of this study was to analyze the characteristics of news about suicide published in traditional mass media in Colombia, before and during the COVID-19 pandemic (2018-2021), according to the aforementioned recommendations. Methodology: A documentary study was carried out in which the content of 92 news items on suicide was analyzed. Results: 100percent-flag-change of the news shows deficiencies in following the WHO recommendations, especially in taking advantage of the opportunity to educate the public about suicide (96.7percent-flag-change); using photographs or videos cautiously (98.9percent-flag-change); paying attention when reporting celebrity suicides (100percent-flag-change) and providing information on where to seek help (95.7percent-flag-change). There were differences in the follow-up of the recommendations before and during the pandemic. Discussion: Follow-up to the WHO recommendations in the transmission of news about suicide was very low, which may be a risk factor that increases the probability of occurrence of the Werther effect. Conclusions: Mass media have a high responsibility in the transmission of news about suicide and can contribute decisively in imitation but also in prevention and education about this behavior.

publication date

  • 2023-9-8

edition

  • 2024

keywords

  • Colombia
  • Education
  • Health
  • VIP
  • WHO
  • coverage
  • education
  • evidence
  • imitation
  • mass media
  • mental health
  • methodology
  • news
  • responsibility
  • suicide
  • video
  • vulnerability

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1138-5820

number of pages

  • 17

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  • 1

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  • 17