Reference groups and stereotype perception in Colombia Academic Article

journal

  • Interamerican Journal of Psychology

abstract

  • El objetivo de esteestudio es comprender la categorización de grupos sociales en Colombia, además de explorar la posibilidad de sesgo intra-grupo. El marco utilizado es el Modelo de Contenido Estereotípico (SCM), según elcual calidez y competencia son principios universales que guían la cognición social. El estudio se realizó en dos fases. Primero, una muestra diversa de 88 personas identificó los 16 grupos más relevantes de la sociedad colombiana. Después, 210 personas calificaron estos grupos en dimensionesque incluyen calidez,competencia, estatus y emociones asociadas. Los resultados muestran particularidades de la sociedad colombiana, como la imposibilidad de predecir calidez a partir de emociones. Estos resultados ilustran las particularidadesen la percepción social de gruposen Colombia, así como ligeros ajustes necesarios para el SMC.
  • The objective of this study is to understand the categorization of social groups in Colombia, as well as exploring possible in-group favoritism. The theoretical framework used is the Stereotype Content Model (SCM), according to which warmth and competence are universal principles that guide social cognition. The study was conducted in two phases. First, a diverse sample of 88 people identified the most relevant groups in Colombian society, which resulted in a list of 16 groups. Second, 210 people rated these groups in dimensions including warmth, competence, status and emotions associated. Results show idiosyncratic particularities of Colombian society, including failure to predict warmth from emotion ratings. These findings highlight difficulties in social group perception in Colombia as well as slight adjustments required for the SCM.

publication date

  • 2018-1-1

edition

  • 52

keywords

  • Cognition
  • Colombia
  • Emotions
  • Group
  • Mental Competency
  • Social Adjustment
  • Social Perception
  • emotion
  • group perception
  • rating
  • reference group
  • social cognition
  • stereotype

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 0034-9690

number of pages

  • 10

start page

  • 61

end page

  • 70