Consumer knowledge, attitudes and buying behaviors vis-à-vis Artificial Intelligence (AI)-based digital marketing tactics view Grant

abstract

  • El uso de internet en dispositivos móviles ha mostrado un importante crecimiento en los últimos años. Frente a esta tendencia, las organizaciones se han venido adaptando a través de la adopción de herramientas tecnológicas de marketing digital, en particular aquellas basadas en modelos de inteligencia artificial (AI) a partir de algoritmos de machine learning. Por otra parte, se debe considerar la rápida y masiva adopción de aplicaciones de m-commerce, retail y particularmente, de social media. Este escenario plantea una creciente interacción entre aplicaciones y usuarios mediadas por la utilización de estas herramientas de AI, por lo que se deben considerar principalmente los desafíos e impactos que implica su aplicación masiva en los comportamientos individuales y sociales de los consumidores. Esto abre un campo de acción para la investigación acerca del nivel de conocimiento y conciencia (awareness) que tienen los consumidores con respecto a este tipo de herramientas en diferentes categorías de servicios y contenidos digitales, así como sus actitudes y comportamientos de uso y compra. Para abordar esta problemática se asumirá desde lo metodológico un enfoque deductivo, en el que la estrategia principal será una encuesta transversal online aplicada simultáneamente en los países participantes. La población de interés incluye hombres y mujeres mayores de 18 años que hayan accedido a una o más de las siguientes redes sociales o sitios web: Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok o YouTube en las últimas dos semanas, así como empresarios y gerentes de mercadeo o su equivalente en Pymes y grandes empresas. También se aplicará enfoque de métodos mixtos, en el cual se obtendrán y analizarán datos cualitativos y cuantitativos para el caso de la población de empresarios, dado que los constructos de interés del estudio se encuentran en un estado emergente para esta población, de acuerdo con la literatura consultada hasta el momento.
  • The use of the Internet on mobile devices has shown significant growth in recent years. Faced with this trend, organizations have been adapting through the adoption of digital marketing technology tools, particularly those based on artificial intelligence (AI) models from machine learning algorithms. On the other hand, the rapid and massive adoption of m-commerce, retail and, particularly, social media applications must be considered. This scenario poses a growing interaction between applications and users mediated by the use of these AI tools, so the challenges and impacts that their massive application implies on the individual and social behaviors of consumers must be considered. This opens a field of action for research on the level of knowledge and awareness that consumers have regarding this type of tools in different categories of digital services and content, as well as their attitudes and behaviors of use and purchase. In order to address this issue, a deductive approach will be assumed from the methodological point of view, in which the main strategy will be a cross-sectional online survey applied simultaneously in the participating countries. The population of interest includes men and women over 18 years of age who have accessed one or more of the following social networks or websites: Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok or YouTube in the last two weeks, as well as entrepreneurs and marketing managers or equivalent in SMEs and large companies. A mixed methods approach will also be applied, in which qualitative and quantitative data will be obtained and analyzed for the case of the population of entrepreneurs, given that the constructs of interest of the study are in an emerging state for this population, according to the literature consulted so far.

date/time interval

  • 2021-05-27 - 2023-05-27

keywords

  • Artificial Intelligence
  • Buying Behaviour
  • Consumer Awareness
  • Consumer Knowledge
  • Customer Experience
  • Digital Marketing
  • Entrepreneurs
  • Facebook
  • Individual Behaviour
  • Instagram
  • Interaction
  • Large Companies
  • Learning Algorithm
  • Machine Learning
  • Managers
  • Marketing
  • Marketing Technologies
  • Mixed Methods
  • Mobile Commerce
  • Mobile Devices
  • Online Consumer Behavior
  • Online Survey
  • Purchase
  • Qualitative Data
  • Retail
  • Scenarios
  • Small and Medium-sized Enterprises (SMEs)
  • Social Media
  • Social Media Marketing
  • Social Networks
  • Tactics
  • Twitter
  • Web Sites
  • World Wide Web