Species demarcation and genetic flow patterns in butterflies of the sara/sapho clado of the genus Heliconius view Grant

• Butterflies of the genus Heliconius are an example of recent radiation with multiple levels of divergence in the presence of genetic flow. Several studies have determined genetic and demographic factors that have promoted their diversification into a geographical mosaic of mimetic patterns. However, there are still groups within radiation that have not been characterized in detail with respect to genetic verification of the described morpho-species, geographic origin of the group, evolutionary processes involved in the formation of species/subspecies and genetic variation associated with their coloring patterns. In this project, by means of a considerable sampling of the genome, it is proposed to begin to respond to each of these points in the so-called sara/sapho clado, which includes butterflies characterized by the gregarious behavior of immature stages and mimetic rings of white/yellow colorations between members of the same clado and with subspecies of the distantly related H. cydno. The recently sequenced genome of H. erato, one of the species that shares a common ancestor with the species to be studied here, will allow us to investigate the genomic evolution of these butterflies using a battery of molecular markers obtained by RADseq. This information, together with that already available from other Heliconius lineages, will help to understand how adaptation and speciation emerges in nature, promoting the generation of biodiversity in the Neotropic.
  • Las mariposas del género Heliconius se constituyen en un ejemplo de radiación reciente con múltiples niveles de divergencia en presencia de flujo genético. Varios estudios han determinado factores genéticos y demográficos que han promovido su diversificación en un mosaico geográfico de patrones miméticos. Sin embargo, aún existen grupos dentro de la radiación que no han sido caracterizados en detalle respecto a verificación genética de las morfoespecies descritas, origen geográfico del grupo, procesos evolutivos involucrados en la formación de especies/subespecies y variación genética asociada a sus patrones de coloración. En este proyecto, mediante un muestreo considerable del genoma se propone comenzar a dar respuesta a cada uno de estos puntos en el denominado clado sara/sapho que incluye mariposas que se caracterizan por presentar comportamiento gregario de estadios inmaduros y anillos miméticos de coloraciones blancas/amarillas entre miembros del mismo clado y con subespecies de la distantemente relacionada H. cydno. El genoma recientemente secuenciado de H. erato, una de las especies que comparte un ancestro común con las especies que se quieren estudiar acá nos va a permitir investigar la evolución genómica de estas mariposas usando una batería de marcadores moleculares obtenidos por RADseq. Esta información junto con la que ya se tiene de otros linajes de Heliconius, ayudará a comprender como la adaptación y especiación surge en la naturaleza promoviendo la generación de biodiversidad en el Neotrópico.

• 2017-03-06 - 2020-03-02

• Alleles