Formation of career aspirations of Colombian high school graduates view Grant

abstract

  • La formación de aspiraciones en los jóvenes, ha sido ampliamente estudiada en los países desarrollados, encontrando una relación e incidencia con los factores socio económicos y culturales; con la familia y la comunidad; con la trayectoria escolar; y con las fuentes de información disponibles. No obstante, se sabe muy poco de la formación de aspiraciones en países en desarrollo en donde los factores asociados a la misma tienen un comportamiento distinto. En particular, la formación de aspiraciones en los jóvenes Colombia sigue siendo un campo inexplorado. Pese a la importancia de este tema para la orientación socio ocupacional, no existen estudios que permitan entender cómo opera la formación de las aspiraciones de carrera en los jóvenes colombianos. Este desconocimiento limita la formulación de política y programas sobre la base de evidencia dejando la orientación socio ocupacional a merced de visiones parciales o experiencias particulares de los actores involucrados en los procesos de decisión.Dados estos importantes vacíos, este proyecto busca explorar cómo distintos factores socio económicos y experiencias escolares indicen en la formación de aspiraciones de carrera en los jóvenes colombianos, para de esta manera Identificar cómo opera la formación de esta aspiraciones. Con los hallazgos de este estudio se pretende, por un lado, contribuir a mejorar iniciativas de orientación socio ocupacional en curso y a informar futuras decisiones nacionales y territoriales en esta materia; y, por otro, a consolidar el rol de la Universidad del Rosario como entidad clave en el desarrollo de conocimiento e innovaciones sobre orientación socio ocupacional.
  • The formation of aspirations in young people has been extensively studied in developed countries, finding a relationship and incidence with socioeconomic and cultural factors; with the family and the community; with the school career; and with the available sources of information. However, very little is known about the formation of aspirations in developing countries, where the factors associated with it have a different behavior. In particular, the formation of aspirations in young people in Colombia remains an unexplored field. Despite the importance of this topic for socio-occupational orientation, there are no studies that allow us to understand how the formation of career aspirations operates in young Colombians. This lack of knowledge limits the formulation of policies and programs based on evidence, leaving socio-occupational orientation at the mercy of partial visions or particular experiences of the actors involved in the decision-making processes.Given these important gaps, this project seeks to explore how different socio-economic factors and school experiences influence the formation of career aspirations in young Colombians, in order to identify how the formation of these aspirations operates. The findings of this study are intended, on the one hand, to contribute to improve ongoing socio-occupational orientation initiatives and to inform future national and territorial decisions on this matter; and, on the other hand, to consolidate the role of Universidad del Rosario as a key entity in the development of knowledge and innovations on socio-occupational orientation.

date/time interval

  • 2020-03-03 - 2021-04-03

keywords

  • Colombia
  • career aspiration
  • cultural factors
  • decision-making process
  • developing country
  • evidence
  • experience
  • incidence
  • innovation
  • lack
  • school career
  • school graduate
  • socioeconomic factors
  • source of information