Panorama competitivo tridimensional en un ambiente computacional. view Academic Article

abstract

  • Make decisions about the type of product or service to offer; the needs to be satisfied in the clients and the distribution channels to be used are part of the task of the company directors. In some cases, the selection is not the most appropriate, generating a negative impact on income and profits.Seeking to facilitate this process, the School of Administration of the Universidad del Rosario has developed the methodology called competitive panorama, which has made it possible to identify market opportunities in different sectors, which has contributed to its durability. However, it is necessary to advance in the quantification of the strategic potential of these market opportunities and achieve a better visualization of the identified alternatives.The purpose of this project is to develop a three-dimensional computational tool that makes it possible to identify and quantify the strategic potential of market opportunities that arise in a sector, and to become a support resource for researchers who carry out studies on the analysis of the environment; for entrepreneurs who want to start a business, and for entrepreneurs who have to make decisions about products and markets.
  • Tomar decisiones sobre el tipo de producto o servicio a ofrecer; las necesidades a satisfacer en los clientes y los canales de distribución a utilizar hace parte del quehacer de los directores de empresa. En algunos casos, la selección no es la mas adecuada, generando un impacto negativo en los ingresos y utilidades. Buscando facilitar este proceso, la Escuela de Administración de la Universidad del Rosario ha desarrollado la metodología denominada panorama competitivo, que ha permitido identificar oportunidades de mercado en diferentes sectores, lo que ha contribuido a su perdurabilidad. Sin embargo, se hace necesario avanzar en la cuantificación del potencial estratégico de estas oportunidades de mercado y lograr tener una mejor visualización de las alternativas identificadas. Este proyecto tiene como finalidad desarrollar una herramienta computacional tridimensional que permita identificar y cuantificar el potencial estratégico de las oportunidades de mercado que se presentan en un sector, y convertirse en un recurso de apoyo para investigadores que realizan estudios sobre el análisis del entorno; para emprendedores que desean generar un negocio, y para empresarios que deben tomar decisiones sobre productos y mercados.

date/time interval

  • 2022-01-12 - 2022-10-19

keywords

  • director
  • entrepreneur
  • income
  • market
  • methodology
  • profit
  • quantification
  • resources
  • visualization