An interactive database of Leishmania species distribution in the Americas Academic Article

• Scientific data

• Las Américas presentan un elevado número de casos de leishmaniasis (que representan dos tercios de la carga mundial de la enfermedad) y de especies de Leishmania circulantes, por lo que son de interés en términos de vigilancia epidemiológica. Aquí presentamos una revisión sistemática de las especies de parásitos de Leishmania que circulan en los países del continente americano, junto con información complementaria sobre epidemiología y distribución geoespacial. Se construyó una base de datos a partir de los datos publicados entre 1980 y 2018 sobre las especies de Leishmania identificadas en la mayoría de los países americanos. Un total de 1499 puntos georreferenciados fueron extraídos de los artículos publicados y posteriormente localizados en 14 países de América. Esta base de datos puede ser utilizada como referencia en la vigilancia de la ocurrencia de especies de Leishmania en el continente.
  • The Americas have an elevated number of leishmaniasis cases (accounting for two-thirds of the worldwide disease burden) and circulating Leishmania species, and are therefore of interest in terms of epidemiological surveillance. Here, we present a systematic review of Leishmania parasite species circulating in the countries of the American continent, together with complementary information on epidemiology and geospatial distribution. A database was built from data published between 1980 and 2018 on Leishmania species identified in most of the American countries. A total of 1499 georeferenced points were extracted from published articles and subsequently located to 14 countries in the Americas. This database could be used as a reference when surveilling the occurrence of Leishmania species in the continent.

• 2020-4-3

• Burden