La influencia del utopismo renacentista en la consolidación de la identidad internacional de Hispanoamérica. Estudio de caso : Tomaso de Campanella y la Teología de la Liberación Thesis

short description

  • Undergraduate thesis

Thesis author

  • Carvajal Jaramillo, Ana
  • Carvajal Jaramillo, Ana María

abstract

  • The discovery of America meant the widening of the mental horizons that held renaissance Europeans about the universe. The existence of a New World produced the need, among philosophers and writers, of creating imaginary societies that were to be implanted beyond the ocean as ideals of perfection or utopias. This current of utopist creators that promised to build a virtuous America, free of the vices that plagued a worn Europe, known today as the Renaissance Utopism, sealed forever the historic fate of the Hispanic America. The New World would be, from its earliest colonization, the melting pot of human longings, and the origin itself of utopias. Phenomena such as caudillismo, populism, Liberation Theology, among others, deeply enrooted in the Hispano-American spirit, may be also understood from the perspective of the utopist character of the continent, and thus, utopism becomes a fundamental feature of the international identity of Hispanic America. The case of Liberation Theology is analyzed in the light of the work of the Italian philosopher Tommaso Campanella, The City of the Sun, where aspects such as communitarism, religion as source of the politic, and the establishment of ideals of social perfection are a fundamental part of the identitary essence of the Spanish America.
  • El descubrimiento de América significó el ensanchamiento de las fronteras mentales que sobre el universo tenían los europeos renacentistas. La existencia de un Nuevo Mundo produjo la necesidad en filósofos y escritores de crear sociedades imaginarias que debían ser implantadas allende el océano como ideales de perfección o utopías. Esta corriente de creadores utópicos que prometían construir una América virtuosa y libre de los vicios de la desgastada Europa, conocido ahora como el Utopismo Renacentista, selló para siempre el destino histórico de la América Hispánica. El Nuevo Mundo sería desde su más temprana colonización el crisol de los anhelos humanos y el origen mismo de las utopías. Fenómenos tales como el caudillismo, el populismo, la Teología de la Liberación, entre otros, profundamente enraizados en el espíritu hispanoamericano, pueden ser también comprendidos a partir del carácter utópico del continente, y por tanto, el utopismo se convierte en rasgo fundamental de la identidad internacional de Hispanoamérica. El caso de la Teología de la Liberación es analizado a la luz de la obra del filósofo italiano Tomaso de Campanella, La Ciudad del Sol, donde se encuentra que aspectos como el comunitarismo, la religión como fuente de lo político y el establecimiento de ideales de perfección social son parte fundamental de la esencia identitaria de la América Española.
  • El descubrimiento de América significó el ensanchamiento de las fronteras mentales que sobre el universo tenían los europeos renacentistas. La existencia de un Nuevo Mundo produjo la necesidad en filósofos y escritores de crear sociedades imaginarias que debían ser implantadas allende el océano como ideales de perfección o utopías. Esta corriente de creadores utópicos que prometían construir una América virtuosa y libre de los vicios de la desgastada Europa, conocido ahora como el Utopismo Renacentista, selló para siempre el destino histórico de la América Hispánica. El Nuevo Mundo sería desde su más temprana colonización el crisol de los anhelos humanos y el origen mismo de las utopías. Fenómenos tales como el caudillismo, el populismo, la Teología de la Liberación, entre otros, profundamente enraizados en el espíritu hispanoamericano, pueden ser también comprendidos a partir del carácter utópico del continente, y por tanto, el utopismo se convierte en rasgo fundamental de la identidad internacional de Hispanoamérica. El caso de la Teología de la Liberación es analizado a la luz de la obra del filósofo italiano Tomaso de Campanella, La Ciudad del Sol, donde se encuentra que aspectos como el comunitarismo, la religión como fuente de lo político y el establecimiento de ideales de perfección social son parte fundamental de la esencia identitaria de la América Española.
  • The discovery of America meant the widening of the mental horizons that held renaissance Europeans about the universe. The existence of a New World produced the need, among philosophers and writers, of creating imaginary societies that were to be implanted beyond the ocean as ideals of perfection or utopias. This current of utopist creators that promised to build a virtuous America, free of the vices that plagued a worn Europe, known today as the Renaissance Utopism, sealed forever the historic fate of the Hispanic America. The New World would be, from its earliest colonization, the melting pot of human longings, and the origin itself of utopias. Phenomena such as caudillismo, populism, Liberation Theology, among others, deeply enrooted in the Hispano-American spirit, may be also understood from the perspective of the utopist character of the continent, and thus, utopism becomes a fundamental feature of the international identity of Hispanic America. The case of Liberation Theology is analyzed in the light of the work of the Italian philosopher Tommaso Campanella, The City of the Sun, where aspects such as communitarism, religion as source of the politic, and the establishment of ideals of social perfection are a fundamental part of the identitary essence of the Spanish America.

publication date

  • 2009/02/24

keywords

  • renaissance utopism, utopia, Liberation Theology, communitarism, religion, ideal of social perfection, international identity.
  • renaissance utopism, utopia, Liberation Theology, communitarism, religion, ideal of social perfection, international identity.

Document Id

  • 1bb67385-1085-4840-8155-f808a13c7caf