Developing non-cognitive skills—such as communication, decision-making, and stress management—is a key part of surgical residents’ professional growth. This qualitative study, grounded in theory-based methodology, explores how surgical residents at Universidad del Rosario perceive their training in these areas. Using semi-structured interviews and inductive analysis, the study identifies strengths, challenges, and opportunities for improvement within the curriculum. Findings highlight a perceived lack of formal training strategies, ongoing institutional stigmas, and an urgent need to better integrate non-cognitive skills into surgical education.
La formación en habilidades no cognitivas como la comunicación, la toma de decisiones y el manejo del estrés es fundamental en el desarrollo profesional de los residentes quirúrgicos. Este estudio cualitativo, basado en teoría fundamentada, explora las percepciones de residentes quirúrgicos de la Universidad del Rosario sobre su formación en estas competencias. Mediante entrevistas semiestructuradas y análisis inductivo, se identificaron fortalezas, barreras y oportunidades de mejora en el currículo. Los hallazgos evidencian la percepción de carencia de estrategias formales, la persistencia de estigmas institucionales y la necesidad urgente de integrar estos componentes en la formación quirúrgica.