Análisis bibliométrico de depresión infantil Thesis

• Alarcón Torrado, Martha
  • Alarcón Torrado, Martha Andrea
  • Restrepo Granadillo, María José

external tutor

• Javela, Lady Grey
  • Palacios-Espinosa, Ximena

• The aim of this study was to identify trends in the investigation of childhood depression by a bibliometric analysis of published articles between January 2010 and January 2015 on bases EBSCO, Scopus and Scielo data; 146 articles written in English, Spanish and Portuguese were included. The most productive authors and the authors trends with regard to sex, profession and production; countries, institutions and magazines with the highest number of publications about such disorder are identified. Age and anxiety are the variables that are most frequently associated with the topic; likewise, the Children Depression Inventory (CDI) was identified as the most common instrument for measuring depression in children. Within this period stand items focused on research about people with different health conditions, correlational and cross-sectional data, and written by multiple authors. The analysis of the results shows an increasing interest and concern of the researchers to investigate the frequency of the state of mind disorders and more specifically in children depression, and the association and influence that this disorder may have in their development.
  • El objetivo de este estudio fue identificar las tendencias en la investigación de la depresión infantil mediante un análisis bibliométrico de artículos publicados entre enero de 2010 y enero de 2015, en las bases de datos EBSCO, Scopus y Scielo. Se incluyeron 146 artículos, escritos en inglés, español y portugués. En el trabajo se identifican los autores más productivos y las tendencias de los autores con respecto al sexo, profesión y producción; así como los países, instituciones y revistas que más publicaron sobre dicho trastorno. La edad y la ansiedad son las variables que con más frecuencia se asocian al tema; de igual forma, se identificó el Children Depression Inventory (CDI) como el instrumento más común para medir la depresión infantil. En este periodo de tiempo destacan los artículos centrados en investigaciones sobre poblaciones con diferentes estados de salud, diseños correlacionales, de corte transversal y escritos por múltiples autores. Al analizar los resultados obtenidos se observa un creciente interés y preocupación de los investigadores por conocer la frecuencia de los trastornos del estado de ánimo y más específicamente de la depresión en niños, y la asociación e influencia que esta puede tener para su desarrollo.

• 2015/06/12

• Adolescents