The Policy of Subnational Social Inequality in Latin America view Grant

abstract

  • Este proyecto indaga por las causas de la desigualdad subnacional en el desarrollo social en Colombia y Perú. Esta pregunta surge de constatar que, a pesar de su importancia, la dimensión subnacional de la desigualdad no recibe mucha atención, se mide de forma inapropiada, generalmente se subsume con desigualdades raciales o de clase, y las dinámicas políticas que la generan son frecuentemente ignoradas. El proyecto enfrenta estos vacíos a través de una comparación a tres niveles - entre países (Colombia y Perú), entre sectores (educación y salud), y entre periodos (1990s and 2000s). En ella sugiero que tres condiciones son conjuntamente capaces de reducir las disparidades regionales. La primera condición consiste en la distribución de recursos para acceder a profesores, doctores, escuelas, centros de salud, carreteras y hospitales. La segunda condición radica en la adaptabilidad de la política sectorial, que consiste en la existencia de especificidades en el marco regulatorio y operativo de la política para atender a poblaciones con minorías étnicas, que viven en el campo y que se encuentran en poblados dispersos. La tercera condición es la capacidad de subordinar o de controlar a los agentes nacionales y subnacionales que se encargan de la ejecución de las políticas sociales, con el fin de que los recursos existentes sean distribuidos e invertidos según las necesidades reales. Estas tres condiciones permiten entender por qué en Colombia hay reducción de las disparidades en acceso a la escuela pero estancamiento en las disparidades de múltiples indicadores del sector salud; mientras que en Perú se ha reducido la desigualdad subnacional en ambos sectores. El contraste entre las elites subnacionales fuertes de Colombia y débiles de Perú es crucial en la explicación. En Colombia, dicha fortaleza de lo subnacional ha conllevado a una ¿trampa de la desigualdad intermedia¿, en donde la fortaleza de ciertas elites subnacionales favorece el desarrollo social de algunas regiones, pero dificulta el desarrollo social de otras regiones. En Perú en cambio, con élites subnacionales débiles, pueden alcanzarse niveles extremos de desigualdad subnacional, así como también pueden disminuirse rápidamente. Si bien me concentro en estos dos países mi investigación expone la evolución de la desigualdad subnacional en otros ocho países de la región. A corto plazo contemplo ampliar esta investigación para incluir México y Brasil, y publicar un libro con estos resultados.
  • This project investigates the causes of subnational inequality in social development in Colombia and Peru. This question arises from the fact that, despite its importance, the subnational dimension of inequality does not receive much attention, is measured inappropriately, is generally subsumed with racial or class inequalities, and the political dynamics that generate it are often ignored. The project addresses these gaps through a three-level comparison - between countries (Colombia and Peru), between sectors (education and health), and between periods (1990s and 2000s). In it I suggest that three conditions are jointly capable of reducing regional disparities. The first condition consists of the distribution of resources to access teachers, doctors, schools, health centres, roads and hospitals. The second condition lies in the adaptability of the sectoral policy, which consists of the existence of specificities in the regulatory and operational framework of the policy to serve populations with ethnic minorities, who live in the countryside and who are in dispersed villages. The third condition is the ability to subordinate or control the national and subnational agents in charge of implementing social policies, so that existing resources are distributed and invested according to real needs. These three conditions make it possible to understand why in Colombia there is a reduction in disparities in access to school but stagnation in the disparities of multiple health sector indicators; while in Peru subnational inequality has been reduced in both sectors. The contrast between Colombia's strong subnational elites and Peru's weak subnational elites is crucial in the explanation. In Colombia, this strength of the subnational has led to a "trap of intermediate inequality", where the strength of certain subnational elites favors the social development of some regions, but hinders the social development of other regions. In Peru, on the other hand, with weak subnational elites, extreme levels of subnational inequality can be reached, as well as being rapidly reduced. While I focus on these two countries, my research exposes the evolution of subnational inequality in eight other countries in the region. In the short term I contemplate expanding this research to include Mexico and Brazil, and publishing a book with these results.

date/time interval

  • 2013-02-01 - 2020-12-31

keywords

  • Access to schools
  • Brazil
  • Colombia
  • Health sector
  • Latin America
  • Mexico
  • Peru
  • Regulatory framework
  • Social Policy
  • cause
  • education
  • elite
  • health
  • national minority
  • resources
  • road
  • social development
  • social inequality
  • stagnation
  • teacher
  • village